Betyg och bedömning

I årskurserna 1-5 får eleverna ett skriftligt omdöme. Omdömet visar vilka kunskaper eleven har i varje ämne och vad som behöver utvecklas. Från årskurs 6 får eleverna betyg i slutet av varje termin fram till slutbetyget i årskurs 9. Betygen visar hur eleven uppfyller målen i alla ämnen.

Betygsskalan har sex steg: A, B, C, D, E och F. A-E är godkända betyg till skillnad från F som står för ett icke godkänt resultat. Att sätta betyg är att bedöma med vilken kvalitet en elev gör och visar det som beskrivs i kunskapskraven. Den här bedömningen gör läraren i slutet av en kurs eller i slutet av en termin.

Om läraren saknar underlag för att göra en bedömning av en elevs kunskaper, på grund av att eleven varit frånvarande, sätts inget betyg. Detta markeras med ett streck (-) i betygskatalogen och i betygsdokumenten. Det är med slutbetyget från årskurs 9 som eleven söker till gymnasieskolan.

Eleverna ska bedömas utifrån sina kunskaper. Enligt läroplanerna ska läraren vid betygssättningen utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskraven och göra en allsidig bedömning av de kunskaper eleven visar.

Varje termin bjuder läraren in eleven och elevens vårdnadshavare till ett utvecklingssamtal för att prata om elevens utveckling i förhållande till målen i läroplanen.

Sidan granskad 6 juli 2022