Närvaro i skolan
Att vara i skolan och ta del av undervisningen är viktigt för att eleven ska nå utbildningens mål. Vi arbetar med något som kallas Närvarotrappan, som ökar elevens närvaro i skolan.
Elever som har mycket frånvaro i skolan kan få sämre skolresultat men det kan också göra att eleven får sömnproblem, känna sig utanför och må dåligt.
Skolan arbetar förebyggande för att öka närvaron i skolan
Skolan arbetar på flera sätt för att främja och stödja elevers närvaro:
- skapar goda relationer mellan lärare och elever
- uppmärksammar frånvaro tidigt
- gör lärandemiljön ännu bättre
- har tydliga rutiner och följer upp hur eleverna trivs i skolan
- prioriterar elevens behov, anpassar schema och sätter upp planer för hur eleven tar sig tillbaka till skolan.
Trygghets- och trivselenkät varje år
Att eleven känner sig trygg och accepterad i skolan har en stor betydelse för elevens närvaro. Att bli sedd och vara bra på något i skolan ökar sannolikheten att faktiskt komma dit. Därför gör vi en trygghets- och trivselenkät i skolan varje år.
Närvarotrappa
Lärare registrerar elevers frånvaro i lärplattplattformen IST. Varje vecka tittar läraren på frånvaron för att snabbt kunna upptäcka både kortare och längre frånvaro.
-
Rapportera och analysera frånvaro (0-10%)
Om eleven har ogiltig frånvaro kontaktar läraren dig som är vårdnadshavare direkt eller när skoldagen är slut. Läraren pratar även med eleven om hens frånvaro.
Om eleven har giltig frånvaro kontaktar läraren dig som är vårdnadshavare efter tre till fyra dagar.
På utvecklingssamtalet går läraren igenom en översikt för elevens närvaro i skolan med dig som är vårdnadshavare.
Om eleven varit frånvarande 10% av skoltiden på en månad och fortsätter att vara frånvarande följer skolan upp frånvaron med dig som är vårdnadshavare och eleven.
-
Tvärprofessionella insatser och analys (10-15%)
Om eleven fortsätter att vara frånvarande efter en månad meddelar läraren skolans elevhälsoteam.
Elevhälsoteamet undersöker vad frånvaron beror på, om det finns insatser sedan tidigare och hur de fungerat. Elevhälsoteamet tittar även på om det finns några särskilda händelser i skolan att ta hänsyn till.
Sedan kan elevhälsoteamet ge förslag på åtgärder som att:
- skolsköterskan eller kuratorn kontaktar dig som är vårdnadshavare
- eleven får prata med studie- och yrkesvägledaren på skolan
- läraren pratar med eleven och vårdnadshavaren
- du som är vårdnadshavare får stöd i din föräldraroll genom utbildningen Cope eller annan information från råd och stöd
- eleven och vårdnadshavaren får stöd av en annan profession som skolpsykolog
- läraren tar kontakt med socialtjänsten för råd och stöd.
Elevhälsoteamet kan även ge förslaget att det inte behöver vara någon åtgärd.
Läraren och eleven kommer överens och gör en plan om hur missad kunskap tas igen.
-
Intensifierade insatser (15% och mer)
Läraren kontaktar den centrala elevhälsan och rektorn om frånvaron fortsätter att vara hög och över 15%. Rektorn kallar eleven och dig som är vårdnadshavare till ett möte.
- Rektorn kan starta en utredning om varför eleven har hög frånvaro och för att se om eleven behöver särskilt stöd. Då skickas en anmälan till skolans huvudman om att en utredning startar. När en utredning startar gör rektor en orosanmälan till socialtjänsten.
- Rektorn kan också föreslå för skolchefen att ge vårdnadshavare ett föreläggande om de inte tar ansvar för elevens skolplikt.
Med rektorns utredning som underlag tar läraren fram en plan på extra anpassningar eller andra åtgärder tillsammans med eleven och vårdnadshavare.
Om eleven varit borta från skolan så mycket att det finns en kunskapsbrist tas även ett åtgärdsgärdsprogram fram.
Sidan uppdaterad 17 juni 2022