Anpassad grundskola

Anpassad grundskola är ett alternativ till grundskolan för elever som inte bedöms kunna nå upp till kunskapskraven i grundskolan, på grund av exempelvis kognitiva svårigheter eller intellektuell funktionsnedsättning. Utbildningen är individualiserad och utgår från varje elevs särskilda förutsättningar och behov. I Mönsterås kommun finns anpassad grundskola vid Krungårdsskolan i Blomstermåla.

Anpassad grundskola (tidigare grundsärskola) är till för barn som har svårt att klara grundskolans mål på grund av kognitiva svårigheter, intellektuell funktionsnedsättning eller hjärnskada. Den anpassade grundskolans utbildning anpassas efter varje elevs förutsättningar och ska ge eleven en god grund för att aktivt kunna delta i samhället och för att kunna fortsätta att utbilda sig.

På Krungårdsskolan i Blomstermåla finns anpassad grundskola för årskurs ett till nio. Barnet kan antingen:

  • gå i en anpassad grundskoleklass med elever som har liknande behov,
  • gå i en grundskoleklass och läsa efter anpassad grundskolans kursplaner (individintegrering).

Medarbetare som arbetar på anpassad grundskola har kompetens som specialpedagoger, speciallärare, förskollärare, grundskollärare, fritidspedagoger, elevhandledare och elevassistenter.

Skolskjuts

Elever i anpassad grundskola har rätt till skolskjuts enligt kommunens skolskjutszoner. Inför skolstarten får de som har rätt till skolskjuts ett brev med erbjudan om skolskjuts hemskickat.

Läs mer om anpassad skolskjuts

Fritidshem

Elever i anpassad grundskola har rätt till fritidsplats på samma sätt som i grundskolan. Om du som vårdnadshavare har behov av fritidsplats för ditt barn ska du söka om barnomsorgsplats i vår e-tjänst.

Här kan du läsa mer om hur du söker barnomsorgsplats för barn upp till 13 år

För elever i anpassad grundskola som är 13 år eller äldre finns möjlighet att ha en fritidsplacering enligt Lagen om stöd och service (LSS). Det kallas korttidstillsyn och du som vårdnadshavare behöver göra en ansökan om plats genom socialförvaltningen.

Läs mer om korttidstillsyn Ugglan och hur ansökan går till

Övergång mellan förskola och skola

Det finns ingen särskild förskoleklass med inriktning anpassad grundskola men elever som till exempel har en svår eller mycket svår intellektuell funktionsnedsättning kan behöva ett annat upplägg än förskoleklass.

Alternativen som finns för barn som är sex år och som kommunen bedömer ska gå i anpassad grundskola är:

  • Gå förskoleklass. Förskoleklassen ska precis som förskolan kunna möta alla barn. Även elever som senare ska gå i anpassad grundskola ska i första hand börja förskoleklassen det år de fyller sex år.
  • Gå kvar i förskolan ett extra år. Om det finns särskilda skäl så kan skolstarten till förskoleklass skjutas upp från sex till sju år. Särskilda skäl kan till exempel vara intellektuell funktionsnedsättning. Prata med rektorn på förskolan om du tror att detta skulle vara ett bra alternativ för ditt barn.
  • Börja i årskurs 1 i anpassade grundskolan. Om du som vårdnadshavare begär att ditt barn ska börja i årskurs 1 och barnet bedöms har förutsättningar för det kan barnet hoppa över förskoleklass och direkt börja i årskurs 1 i den anpassade grundskolan.

Anpassade kursplaner

Utbildningen i den anpassade grundskolan ska så långt som möjligt ha samma innehåll som grundskolan. Kursplanen är anpassad för varje elev och kan därför skilja sig från grundskolans ämnen. Eleven kan läsa ämne från grundskolan, inriktning av ämnen och ämnesområden eller en kombination av ämnen och inriktningar – beroende på elevens behov och förutsättningar.

Ämnen

  • bild,
  • engelska,
  • hem- och konsumentkunskap,
  • idrott och hälsa,
  • matematik,
  • musik,
  • naturorienterande ämnen,
  • samhällsorienterande ämnen,
  • slöjd,
  • svenska eller svenska som andraspråk, och
  • teknik.

Ämnesområden

  • estetisk verksamhet,
  • kommunikation,
  • motorik,
  • vardagsaktiviteter
  • verklighetsuppfattning.

Betyg

I anpassade grundskolans ämnen får eleven bara betyg om eleven eller elevens vårdnadshavare begär det. Betygen utgår ifrån kriterierna i anpassade grundskolans ämnen och kan inte jämföras med betyg från grundskolan. I anpassade grundskolans ämnesområden sätts inga betyg.
När ditt barn har gått ut anpassade grundskolan ska hen få ett intyg om sin utbildning. Om du eller ditt barn begär det ska hen också få ett allmänt studieomdöme. Studieomdömet beskriver ditt barns möjligheter att studera, men innehåller inga betyg.

Sidan uppdaterad 13 juli 2023