Så går en utredning till för barn och unga
Det finns utredningar som handlar om att du har ett särskilt behov, behöver stöd eller för att du mår dåligt. Även om utredningarna är ganska lika är det ändå lite som skiljer dem åt, beroende på vad utredningen handlar om. På den här sidan kan du läsa om hur utredningar kan gå till, men kom ihåg att varje person och utredning är speciell.
Om du är över 15 år kan du ha gjort en ansökan om insatser på egen hand, om du är under 15 år har du troligen fått hjälp av oss eller en annan trygg vuxen nära dig.
Utredningen görs i fyra steg, så här ser det ut i korthet:
- Planera utredningen
- Samla in information
- Undersöka och bedöma behoven
- Ta beslut och berätta om dem
Vi använder alltid utredningsmodellen BBIC, som betyder barns behov i centrum, som stöd när vi gör utredningar.
Hur går en utredning till?
Det börjar med att du eller någon annan skickat in en ansöka till oss om stöd eller insatser. Eller för att någon är orolig att du mår dåligt och gjort en så kallad orosanmälan.
Vill du veta vad orosanmälan är? Här hittar du svaret
-
Planera utredningen
Vi gör alltid en första bedömning om vi ska börja med en utredning eller inte, det är inte alltid en utredning behövs. Då säger vi till!
Om vi säger att vi ska påbörja en utredning innebär det att vi börjar planera utredningen, att vi gör en utredningsplan. Det gör en eller två socialsekreterare tillsammans med dig och dina föräldrar eller vårdnadshavare. I planen bestämmer vi tillsammans vilka frågor utredningen ska svara på, vilket behov som ska undersökas och så vidare.
-
Samla in information
Utredningar handlar mycket om att prata, till exempel med familjemedlemmar, skolan, hälso- och sjukvården eller andra som har kunskaper om dig och situationen som är bra att veta i utredningen.
Oftast behöver socialsekreteraren prata med ganska många personer, det gör vi för att få en så bra förståelse för hur du har det och om det finns behöv av stöd eller skydd av något slag. Dina föräldrar eller vårdnadshavare får veta vilka vi pratar med i utredningen. Vi pratar även med dem och dig om det fungerar.
Samtalen kan till exempel handla om hur du och dina föräldrar mår, hur det fungerar hemma och i skolan och om det är något i familjen som är jobbigt.
Vi samlar in information som hjälper oss att fortsätta med nästa steg i utredningen, när vi ska undersöka och bedöma behoven.
-
Undersöka och bedöma behoven
När vi undersöker och bedömer dina behov använder vi ett arbetssätt som kallas BBIC (barns behov i centrum). Det innebär att vi bland annat ska:
- se till dina rättigheter och att ditt bästa ska vara avgörande
- skapa oss en helhetsbild av dig och din situation
- göra dig och din familj delaktiga i utredningen och besluten
-
Ta beslut och berätta om dem
När utredningen är färdig och socialsekreteraren gjort sin bedömning får du veta vad som blev beslutat. Vårt mål är alltid att utredningen ska göras tillsammans med dig och dina föräldrar, eller vårdnadshavare, och att vi ska vara överens i besluten om vad som är bäst för dig.
Ibland kan utredningen leda till att du och familjen inte får stöd. Det kan bero på olika saker, som att situationen har ordnat upp sig under tiden vi gjorde utredningen eller att vi tillsammans sett att det inte behövs något stöd. Eller, om det handlade om en orosanmälan, så kan utredningen visa att du mår bra när någon var orolig för dig.
Ibland kan utredningen visa att du behöver stöd som dina föräldrar inte går med på. Då bestämmer Förvaltningsrätten hur vi ska göra.
När utredningen är klar skriver vi ihop det som vi kom fram till under utredningen i ett beslutsunderlag. Vi skriver också ner de beslut som tagits efter utredningen. De som berörs av utredningen, som du och din familj, har alltid rätt att ta del av beslutsunderlaget och besluten, och ni får ett beslutsmeddelande skickat till er.
All som arbetar inom socialtjänsten har tystnadsplikt, vilket betyder att vi inte lämnar ut uppgifter om dig, din familj eller om utredningen till de som inte berörs av den.
Du kan överklaga om beslutet inte känns rätt
Om du får ett beslut som du tycker är fel kan du överklaga beslutet. Det måste du i så fall göra senast tre veckor från det datum du fick beslutet. Information om hur du gör får du tillsammans med beslutsmeddelandet. Din socialsekreterare kan hjälpa dig att överklaga.
Om du vill veta mer om att överklaga beslut kan du läsa mer det på sidan Överklaga beslut, rättssäkerhet
Vad händer efter utredningen?
Om du eller din familj har fått ett okej på insatser från socialtjänsten kommer vi att vilja göra en planering för hur de ska fungera och genomföras. Det gör vi tillsammans med dig och din familj.
När du har haft insatserna ett tag följer vi upp och utvärderar dem. Det gör vi för att vi ska vara säkra på att du får rätt insatser och att din situation blir bättre med dem.
Så länge du har insatser har du kontakt med din socialsekreterare, som också stöttar dig i kontakten med den som kanske blir din familjebehandlare eller kontaktfamilj.
Sidan granskad 12 juli 2023