Ny kommunikationsoperatör i Mönsterås fibernät från 28 oktober 2024
Nyheten är uppdaterad 16 december 2024
Mönsterås kommun har upphandlat Open Universe som ny kommunikationsoperatör för bredbandstjänster i vårt fibernät. Precis som tidigare kommer du som kund ha ett öppet nät där du själv väljer den eller de tjänster som passar dig bäst från en eller flera tjänsteleverantörer. Bytet av plattform sker etappvis från 28 oktober och fram till årsskiftet.
Efter plattformsbytet kan du som kund hos Mönsterås stadsnät använda Open Universe tjänsteportal: openuniverse.se/monsteras
På Open Universe webbplats kan du se vilken dag respektive adress är planerad att flyttas över och från när adressen är fryst. Med fryst menas att du inte kan göra några förändringar på dina befintliga fibertjänster eller börja med nya tjänster. Tänk på att tidplanen kan justeras beroende på hur arbetet går.
Läs mer på Open Universe webbplats och se vilket datum som är aktuellt för din adress
Du som har bredband, telefoni eller TV via fibernätet
Har du i dag en tjänst på bredband, telefoni eller TV via din anslutna fiber från Mönsterås stadsnät då flyttas den automatiskt med över. Du behöver inte göra något, du behåller också ditt nuvarande avtal och utbud om din tjänsteleverantör inte informerat dig om något annat.
Du som är företagskund och har en fast IP-adress
Är du företagskund och har en fast IP-adress då kommer den att behöva bytas ut i samband med bytet av kommunikationsoperatör. Du kommer få en ny IP-adress och information från din tjänsteleverantör.
Det kan förekomma störningar och avbrott under flytten
Under dagen då vi arbetar med att flytta en ansluten fastighet och kund kan det förekomma störningar och avbrott på den adressen. Om ditt fibernät fortfarande är påverkat av avbrott eller störningar efter klockan 16 den dag som är aktuell för dig ska du första prova att starta om din utrustning. Tänk på att utrustningen behöver vara strömlös i ungefär 10 sekunder för att helt startas om, det gör du enklast genom att dra ur strömkabeln.
Om felet fortfarande kvarstår efter omstarten ska du felanmäla det till kundtjänsten på Open Universe på telefonnummer 0771-23 20 23. Kundtjänsten är öppet måndag-fredag, klockan 8-19.
Vanliga frågor och svar
Frågor och svar uppdaterades 16 december.
-
Vad är en kommunikationsoperatör, och tjänsteleverantör?
En kommunikationsoperatör sköter driften av fibernätet, infrastrukturen. Samt sköter utrustningen som din fiberkonverter eller annan central utrustning. Kommunikationsoperatören ser till att fibernätet fungerar och att tjänsteleverantörer kan koppla upp sig för att erbjuda tjänster.
En tjänsteleverantör är den leverantör som erbjuder faktiska tjänster, som internet, tv eller telefoni. Det är tjänsteleverantören du hör av dig till när du har frågor om en tjänst eller vara du beställt eller abonnerar på.
-
Min gata finns inte med i listan, varför?
Det är bara hushåll och fastigheter som är anslutna till kommunens fibernät, Mönsterås stadsnät, som ingår i bytet. Om du bor på en adress som inte är ansluten kommer din adress inte att finnas med. Det gäller bland annat för dig som är hyresgäst hos Mönsterås bostäder.
-
Jag fick problem med mitt internet samma dag som bytet, vad ska jag göra?
Det kan vara störningar och avbrott under dagen då vi flyttar din adress till den nya kommunikationsoperatören. Arbetet ska vara klart vid klockan 16, därefter kan du behöva starta om din utrusning.
Låt utrustningen vara strömlös ett par minuter och sedan starta om den. Den kan också behöva göra uppdateringar och inställningar så låt utrustningen jobba en stund. Om det fortfarande inte fungerar efter det ska du ringa till kundtjänsten på Open Universe. De har en särskild migreringskundtjänst som du kan ringa till på telefonnummer 0771-23 20 23. Kundtjänsten är öppet måndag-fredag, klockan 8-19.
-
Varför är det mer störningar nu?
Faktiskt så är det inte mer störningar nu än innan flytten, nu menar vi störningar som vi kan mäta hos oss. Precis som vanligt pågår det arbeten som kan påverka fibernätet. Det kan handla om andra grävningsarbeten, eller arbeten från tjänsteleverantörerna. Och många har såklart haft störningar på själva flyttdagen eftersom vi fysiskt har flyttat kablar och bytt så kallade switchar för varje adress. Den vanligaste störningen har egentligen inte varit en störning utan ett stopp i en uppdatering från Telia som kom strax innan vi började flytta adresser. Hos en del verkar Telias uppdatering ha stört den nödvändiga programuppdateringen som Open Universe skickade ut på flyttdagen och utrustningen hamnade i ett mellanläge där inget fungerade rätt. Vi kan också se i efterhand att Open Universe programuppdatering tog längre tid hos en del, vilket gjorde att vårt tips om att starta om utrustningen inte var så effektivt. Eftersom utrustningen behövde längre tid på sig att ladda ner och sedan installera programuppdateringen.
-
Varför försvann tv-kanalerna och telefonin genom fibernätet efter flytten?
Att tv-kanalerna och telefonen försvann vid flytten är väldigt tråkigt och inte alls något som vi hade räknat med, eftersom vi blivit försäkrade att allt skulle fungera som vanligt. I arbetet inför bytet av kommunikationsoperatör säkerställde vi att du som kund inte skulle märka av någon skillnad i ditt abonnemang eller utbud från tjänsteleverantören. Sedan det blev känt för oss att kunder tappade dessa tjänster har vi arbetat för ett avtal med Telia om att fortsätta erbjuda tjänsterna och hitta lösningar tillsammans med Open Universe för att stötta kunder och få i gång tjänsterna genom andra leverantörer igen.
Alla som har fiber genom kommunens fibernät har möjlighet att se de fria tv-kanalerna med en tv-box, med samma utbud och till samma pris som tidigare. Har du fått en faktura med högre pris för tv-kanalerna än tidigare kommer den att justeras av Telia. Om du vill se de fria tv-kanalerna men inte har en tv-box sedan tidigare kan du beställa en genom kundtjänsten på Telia. Du som sedan tidigare har tv-boxen och har problem eller störningar på kanalerna ska höra av dig till kundtjänsten på Open Universe.
Telefoni genom fiber är en tjänst som Telia tidigare har haft. Det ingår inte längre i deras utbud och därför kan de inte längre erbjuda den tjänsten som tidigare. Vi har förstått att telefonitjänsten stängdes av för alla samtidigt i stället för på flyttdagen, och vi beklagar att det blivit så. Telia var tydliga i sin information till oss att de meddelat alla sina kunder som använda tjänsten – både när den togs bort från deras utbud och att tjänsten skulle upphöra vid flytten. Vi har däremot förstått på de kunder som vi har haft kontakt med att informationen inte nått fram. Vi är frustrerade över bristen på information från Telia och att vi inte säkerställde tidigare att de informerat berörda kunder. Genom Open Universes tjänsteportal kan du hitta flera leverantörer som erbjuder liknande telefonitjänster och välja en som passar dina behov och önskemål.
-
Hur mycket tjänar kommunen på att byta kommunikationsoperatör?
I grunden går alla köp och upphandlingar ut på att få ett så bra pris som möjligt för det som efterfrågas. Det gäller för oss som kommun och för dig som privatperson. Ingen vill göra ett ”nerköp”. Att svara hur många kronor kommunen tjänar eller sparar på bytet är svårt. Eftersom den här upphandlingen gav oss utrymme att, dels hålla nere månadskostnaden för dig som kund, dels ha bättre möjlighet att investera i och stärka fibernätet i kommunen och därmed ännu bättre rusta fibernätet för framtiden.
Sidan uppdaterad 16 december 2024