Ny kommunikationsoperatör i Mönsterås fibernät från 28 oktober 2024

2024-10-04

Nyheten är uppdaterad 16 december 2024

Mönsterås kommun har upphandlat Open Universe som ny kommunikationsoperatör för bredbandstjänster i vårt fibernät. Precis som tidigare kommer du som kund ha ett öppet nät där du själv väljer den eller de tjänster som passar dig bäst från en eller flera tjänsteleverantörer. Bytet av plattform sker etappvis från 28 oktober och fram till årsskiftet.

Efter plattformsbytet kan du som kund hos Mönsterås stadsnät använda Open Universe tjänsteportal: openuniverse.se/monsteras

På Open Universe webbplats kan du se vilken dag respektive adress är planerad att flyttas över och från när adressen är fryst. Med fryst menas att du inte kan göra några förändringar på dina befintliga fibertjänster eller börja med nya tjänster. Tänk på att tidplanen kan justeras beroende på hur arbetet går.

Läs mer på Open Universe webbplats och se vilket datum som är aktuellt för din adress

Du som har bredband, telefoni eller TV via fibernätet

Har du i dag en tjänst på bredband, telefoni eller TV via din anslutna fiber från Mönsterås stadsnät då flyttas den automatiskt med över. Du behöver inte göra något, du behåller också ditt nuvarande avtal och utbud om din tjänsteleverantör inte informerat dig om något annat.

Du som är företagskund och har en fast IP-adress

Är du företagskund och har en fast IP-adress då kommer den att behöva bytas ut i samband med bytet av kommunikationsoperatör. Du kommer få en ny IP-adress och information från din tjänsteleverantör.

Det kan förekomma störningar och avbrott under flytten

Under dagen då vi arbetar med att flytta en ansluten fastighet och kund kan det förekomma störningar och avbrott på den adressen. Om ditt fibernät fortfarande är påverkat av avbrott eller störningar efter klockan 16 den dag som är aktuell för dig ska du första prova att starta om din utrustning. Tänk på att utrustningen behöver vara strömlös i ungefär 10 sekunder för att helt startas om, det gör du enklast genom att dra ur strömkabeln.

Om felet fortfarande kvarstår efter omstarten ska du felanmäla det till kundtjänsten på Open Universe på telefonnummer 0771-23 20 23. Kundtjänsten är öppet måndag-fredag, klockan 8-19.

Vanliga frågor och svar

Frågor och svar uppdaterades 16 december.

Sidan uppdaterad 16 december 2024