Nummerbyte från 0499 och 0491 till 010
Den här nyheten är äldre än sex månader och innehållet kanske inte är aktuellt längre.
Mönsterås kommunkoncern har bytt telefonnummer från 0499 och 0491-nummer till telefonnummer som börjar på 010. Bytet gjordes den 18–19 november 2023.
Mobiltelefonnumren har inte ändrats.
Du kan alltid ringa Mönsterås kommuns växel om du är osäker och behöver hjälp att hitta rätt nummer. Växeln nås från och med den 20 november på telefonnummer 010-353 70 00.
Följande kommunala bolag har också fått nya nummer:
Mönsterås Bostäder AB, monsterasbostader.se
Vattenpalatset i Mönsterås AB, vattenpalatset.monsteras.se
Ålem Energi AB, alemenergi.se
Mönsterås utvecklings AB
Här hittar du vanliga frågor och svar som rör Mönsterås kommunkoncerns nummerbyte från 0499- och 0491-nummer till 010-nummer.
-
Hur hittar jag de nya telefonnumren?
Nya nummer kommer finnas publicerade på kommunens webbplats och respektive bolag runt den 20 november. Du kan också alltid ringa till kommunens växel om du är osäker eller inte hittar ett visst nummer; vi skriver inte ut alla medarbetares och verksamheters direktnummer på webbplatsen.
Från och med den 20 november når du kommunens växel på telefonnummer 010-353 70 00.
-
Vad händer om någon ringer ett gammalt 0499- eller 0491-nummer efter bytet?
Alla kommunens 0499- och 0491-nummer (beroende på användningsområde) kommer att ha en hänvisning som läser upp det nya numret för dig när ringer. Du kommer alltså behöva lägga på och ringa det nya numret i stället.
Vissa viktiga nummer kommer att vidarekopplas under en övergångsperiod efter bytet.
Du kan alltid ringa till kommunens växel och bli kopplad till rätt person. Från och med den 20 november når du kommunens växel på telefonnummer 010-353 70 00.
-
Varför ska Mönsterås kommunkoncern byta nummer?
2016 gjorde Kalmar läns myndigheter (11 kommuner och regionen) en gemensam upphandling av telefoni och datakomtjänster.
För att kunna samverka och dra nytta av alla fördelar som upphandlingen ger möjlighet till krävs en enad nummerplan, en gemensam hänvisningsplattform och en gemensam telefonilösning.
Att alla får samma nummerserie ger en mer robust samhällsservice genom att vi bland annat
- kan hjälpas åt med telefoni och växel vid kriser och samhällsstörningar
- gör det möjligt att samla administration och systemförvaltning
- minskar kostnaderna för telefoni genom det gemensamma avtalet
Sidan uppdaterad 20 november 2023