Grafisk profil
Mönsterås kommuns grafiska profil beskriver hur kommunens logotyp får användas och hur färger och typsnitt ska se ut i kommunens material. Den grafiska profilen gäller inte bara trycksaker, utan också till exempel skyltar, bildekaler och i många andra sammanhang där kommunen står som avsändare.
Det är viktigt med en enhetlig grafisk profil för att allmänheten ska få en tydlig och positiv bild av kommunen. Syftet är också att lätt kunna identifiera all information som kommer från Mönsterås kommun. Den grafiska profilen är också en viktig del i arbetet med att stärka kommunen varumärke.
Om du har frågor kring användningen av den grafiska profilen eller behöver logotypen i annat format, är du välkommen att höra av dig till informatörerna.
Mönsterås kommuns grafiska profil
-
Logotyp
Logotyp
Mönsterås kommuns logotyp är kommunens starkaste varumärke. Den visar tydligt att det är Mönsterås kommun som står som avsändare för en verksamhet, en tjänst, ett evenemang eller viss information.
Märket i logotypen består av tre delar och de tre delarna får inte förändras:
- Briggen Maria av Mönsterås, även kallad ”Åströms Maria”. Åren 1898 till 1908 hade Maria Mönsterås som hemmahamn. Hon var på sin tid Mönsterås största fartyg.
- Kommunvapnet, fastställt av Kunglig Majestät den 3 juni 1955 som vapen för Mönsterås köping. Efter sammanslagningen av Fliseryds, Mönsterås och Ålems kommuner den 1 januari 1974 blev detta den nya kommunens vapen.
- Banderollen med kommunens namn.
Logotypen ska alltid användas med en vit cirkel bakom märket. Och med en frizon som är lika stor som kommunvapnet i logotypen. Den svartvita varianten av logotypen ska endast användas för svartvita tryck och produktioner.
Använd denna variant där logon ligger i en vit cirkel i första hand. Den fungerar bra på både mörka bakgrunder och bilder där kontrasten annars skulle bli för liten.
Varianten utan cirkel används endast på vit bakgrund. Den svartvita varianten används endast för svartvita tryck och reproduktioner.
Liggande logotyp med kompletterande text kan användas i särskilda fall, till exempel där logotypens avsändare behöver förtydligas eller där formatet inte ger tillräckligt utrymme till den kvadratiska logotypen.
Friyta, frizon
Frizonen är det minsta möjliga området runt logotypen som behöver vara rent och fritt från distraktioner. Innanför detta området får inte text eller annan grafik placeras. Logotypen får inte heller placeras närmre ytterkanten på formatet än vad frizonen anger. Frizonen är ett minimum, ge gärna logotypen ännu mer fri yta! Frizonen är lika stor som kommunvapnet i logotypen. Så när du skalar logotypen skalar du även frizonen.
Placering
Logotypen placeras i första hand i nedre högra hörnet eller nederst centrerad. Detta gäller alla ensidiga trycksaker som annonser, informationsblad och affischer med mera. Vid vissa undantagsfall, om logotypen riskerar att inte bli tillräckligt framträdande eller skymmas på till exempel en montervägg kan den placeras i övre högra hörnet.
När det gäller trycksaker som har både fram- och baksida kan logotypen med fördel placeras på baksidan. Den ska då alltid placeras i det högra vänstra hörnet, alternativt nederst centrerad. Vid vissa undantagsfall där baksidan inte har annat innehåll, kan logotypen placeras centrerat mitt på baksidan.
För rätt placering i hörnet ska du använda frizonen.
Storlek
För att logotypen inte ska förlora sin läsbarhet får den aldrig vara mindre än 20 mm. Vid profilmaterial som kräver mindre logo som till exempel en penna skrivs enbart Mönsterås kommuns webbadress ut. Den skrivs i Filson Soft medium, minst 6 pkt.
Felaktig användning
Här är några exempel på vad du inte får göra med vår logotyp:
- Använd inte gamla versioner av logotypen.
- Använd rätt logotyp för rätt bakgrund och ändamål. Använd till exempel inte den svartvita logotypen i färgproduktion.
- Förändra, modifiera eller beskär inte logotypen på något sätt.
- Rotera inte logotypen.
- Skapa inte mönster av logotypen och använd den inte i löpande text.
- Följ riktlinjerna kring minsta storlek och frizon.
Undantag
I vissa fall kan logotypen reproduceras med andra metoder än offset-tryck och ett behov av en enfärgad ”vit” logotyp kan finnas. Till exempel vid blindprägling utan tryck, etsning eller lackering samt 1-färgstryck för till exempel profilprodukter. Bilden visar exempel på etsning på ett glasparti.
Samprofilering, samarbeten
Mönsterås som huvudavsändare
När avsändarna är likvärdiga och vid kampanjlogotyper
Samarbete mellan kommunen och ett kommunalt bolag
-
Särprofilering
Särprofilering av kommunala verksamheter får endast förekomma i mycket begränsad omfattning och efter samråd med servicecenter och godkännande av kommunstyrelsen.
Särprofilerade verksamheter tillåts använda en egen logotyp. I övrigt följs kommunens grafiska profil. I officiella sammanhang som till exempel vid personalrekrytering bör Mönsterås kommuns logotyp användas.
Kommunalt ägda bolag
De kommunala bolagen har möjlighet att ta fram egna profilprogram och logotyper. I det fall ett bolag inte har ett eget profilprogram ska Mönsterås kommuns grafiska profil samt befintlig bolagsspecifik logotyp tillämpas.
Även kommunala bolag med egna profilprogram ska när så är lämpligt ange kommuntillhörighet i sin externa kommunikation.
Vid samarbeten mellan Mönsterås kommun och ett kommunalt bolag gäller reglerna för samprofilering.
-
Färger
Våra färger
Våra huvudfärger är hämtade från himmel och hav, det är en harmonisk blå färgskala. Vi kompletterar dem med några klara accentfärger.
- Mörkblå: Pantone 7694C/295U, CMYK 100 75 33 21, RGB 13 63 104, HEX #0d3f68
- Mellanblå: Pantone 7686C/293U, CMYK 100 68 0 0, RGB 0 82 161, HEX #0052a1
- Ljusblå: Pantone 656C/656U, CMYK 18 2 4 0, RGB 217 235 244, HEX #d9ebf4
Användning
De tre blå huvudfärgerna används lika mycket. Den mellanblå färgen kan också tonas för att ge ytterligare nyanser. På stora ytor används de blå färgerna (inklusive 80% toning av mellanblå) medan accentfärgerna endast används på mindre ytor.
Toning av färg
Färger tonas ner i steg på 20 procent: 100, 80, 60, 40 och 20 procent. Tänk på att bevara kontrasten mellan text eller illustration mot bakgrundsfärgen vid toning.
Accentfärger
Våra accentfärger är:
- Cyan: Pantone 801C/801U, CMYK 100 0 0 0, RGB 0 159 227, HEX #009fe3
- Grön: Pantone 376C/382U, CMYK 48 0 100 0, RGB 155 195 28, HEX #9bc31c
- Orange: Pantone 715C/144U, CMYK 0 58 91 0, RGB 240 130 35, HEX #f08223
-
Typografi
Profiltypsnitt
Vårt profiltypsnitt är Filson Soft som är ett mjukt och rundat typsnitt. Det används i all formgiven och tryckt. Det fungerar både i stora rubriker och för mindre texter.
Vi använder oss vanligtvis av Light i brödtext, Medium i underrubriker och ingresser och Bold i större rubriker. Andra skärningar kan förekomma vid behov.
Knip gärna typsnittet -20 för absolut bästa resultat.
Ersättningstypsnitt
Som ersättning vid längre brödtexter där läsbarheten behöver förbättras används Garamond. Det är ett så kallat serif-typsnitt, och passar till exempel i långa texter som rapporter eller böcker.
Alternativt typsnitt
Pacifico kan användas för att märka ut enstaka ord, meningar eller citat i trycksaker, mycket sparsamt.
Webbtypsnitt
Vi använder Filson Soft för rubriker i digitala gränssnitt. För texter används Encode Sans Compressed, i formerna Bold och Regular.
Vardagstypsnitt
För korrespondens och i intern kommunikation använder vi typsnittet Calibri.
-
Bilder
Meningsbärande bilder
Alla bilder vi använder ska vara meningsbärande. Det innebär att en bild ska tillföra något till texten den finns tillsammans med, på sidan bilden är publicerad på eller i sammanhanget den används. Motiven på bilderna ska fokusera på människor med utgångspunkt i våra varumärkeslöften.
Bildspråk
Bilderna ska:
- signalera gemenskap, visa när människor gör något tillsammans.
- kännas personliga och nära
- signalera engagemang och glädje
- visa på ett enkelt och jordnära förhållningssätt
- visa på mångfald, jämlikhet och öppenhet
- kännas genuina, äkta och trovärdiga
- i huvudsak gestalta lokala motiv
Motiv och utformning
Bildens motiv ska vara tydligt, ha bra ljussättning och kontraster, vara ändamålsenlig (meningsbärande) och följa kommunens bildspråk. I huvudsak ska lokala motiv användas på bilder.
Tips – använd runda hör för en mjuk känsla
För att skapa en mjukare känsla kan rundade kanter användas på bilderna. Max 4 mm rundning.
-
Grafiska element
Mönsterås har ett fantastiskt geografiskt läge omgiven av natur och vatten. Detta förstärker vi i vårt formspråk och har därför valt vågor och fåglar som våra grafiska element.
Fåglar
Ett av våra grafiska element är fåglar som också detta symboliserar vårt havsnära läge. De profilerar oss ytterligare och skapar snabb igenkänning och ger möjlighet till variation i formgivningen. De förekommer i vitt, blått och med
fotobakgrund.
Använda fåglarna
Fåglarna placeras vanligtvis i grupp om minst två, med vingspetsar uppåt och eventuell rotation så att gruppen flyger åt samma håll.
Fåglarna placeras i första hand i ovankant, men kan också grupperas tillsammans med exempelvis rubrik.
Vågor
Att Mönsterås är omgiven av hav, sjöar och åar visar vi genom detta grafiska element. Det är mjuka vågor i våra harmoniska blå färger.
Använda vågorna
Vågorna ska alltid ligga i nederkant av bild och placeras alltid vågrätt. Det finns tre olika höjd på vågorna för att underlätta en enhetlig kommunikation.
Vågorna kan ligga på tre olika bakgrundsfärger för att framträda tydligt: Ljusblå, mellanblå och mellanblå 80% toning.
Vid behov av andra former på vågorna på till exempel ett långsmalt format, kan vågorna användas som exemplet men förlängas neråt.
Mönster
Vi har förenklat det grafiska vågelementet och utifrån det gjort ett abstrakt mönster.
Använda mönstret
Mönstret är rapporterande och kan upprepas både i sidled och i höjdled. Det används mer nedtonat än de grafiska elementen, exempelvis som bakgrund.
En rapport
Flera rapporter
-
Formgivning
Broschyrer, informationsblad och folder
Vi utgår alltid från våra huvudfärger i våra trycksaker. Våra blåa nyanser tillsammans med de grafiska elementen skapar igenkänning. Bakgrundsfärgen kan vara mörk för att passa med vit text, eller ljust blå eller vit för att passa med svart text. Det är viktigt att kontrasterna är tydliga så att alla kan läsa texten.
Var sparsam med komplementfärgerna och anpassa formgivningen efter målgruppen, det vill säga vem som ska läsa den.
Vår logotyp ska i första hand placeras i nedre högra hörnet eller nederst centrerad på ensidiga trycksaker som informationsblad.
När det gäller trycksaker som har både fram- och baksida kan logotypen med fördel placeras på baksidan. Den ska då alltid placeras i ett nedre hörn, alternativt nederst centrerad. Vid vissa undantagsfall där baksidan inte har annat innehåll, kan logotypen placeras centrerat mitt på baksidan.
För rätt placering i hörnet ska frizon användas.
-
Avsändare
Mönsterås kommun som avsändare med kontaktuppgifter till vänster. Kontaktuppgifterna linjeras med undersidan av banderollen.
Det ska var ett fast avstånd mellan logotypen och avsändaren. Avsändaren och adressuppgifterna centreras mot logotypen.
Om det finns en kompletterande avsändare läggs den under Mönsterås kommun och skrivs i regular. Mönsterås kommun skrivs då i medium för att förstärkas som huvudavsändare.
Namn och adressrad kan läggas både till höger och vänster om logotypen.
-
Nivåer och hierarki
När vi kommunicerar är det viktigt att avsändarinformationen är hierarkiskt rätt. I många fall räcker det att mottagaren får veta att Mönsterås kommun står som avsändare med hjälp av logotypen.
I andra sammanhang är det viktigt att redovisa vem inom kommunen, till exempel förvaltning, avdelning, enhet eller verksamhet som är avsändare. Det kan till exempel handla om standardiserade utskick och baksidan på publikationer.
Kommunikation som riktar sig direkt till en eller ett fåtal mottagare bör ha en personlig avsändare.
Förvaltning respektive enhet/avdelning
Se följande exempel på den hierarkiska uppbyggnaden.
När en förvaltning kommunicerar:
Namn på i första hand administrativ verksamhet skrivs tillsammans med förvaltning:
Namn på publik verksamhet med många besökare/brukare/elever där namnet också är nära kopplat till platsen skrivs tillsammans med Mönsterås kommun:
-
Värdebudskap
Mönsterås kommuns varumärke består dels av logotyp och dels av fyra värdebudskap som sammanfattar kommunens identitet, vad kommunen står för och hur vi vill att kommunen uppfattas.
Nära allt – nära dig
Vår kommunala service ska finnas nära till hands för Mönsteråsborna, och du som kommuninvånare ska kunna leva i hela kommunen. Vi värdesätter vår småskalighet, trygghet och familjära känsla men också vår storslagna natur med skog, åar och skärgård som alltid finns runt knuten.
Hållbar framåtanda
I vårt arbete blickar vi framåt och ser oss omkring för att hitta nya lösningar som möter Mönsteråsbornas behov och önskemål – och lockar fler invånare, fler besökare och nya eller växande företag. Vi arbetar för långsiktig utveckling, använder våra resurser på ett effektivt sätt och känner stolthet över att nå våra mål och få goda resultat.
Jordnära och engagerad
Mönsteråsborna möts av medarbetare som är engagerade och har en empatisk och prestigelös inställning till alla vi möter. Det är enkelt att ha med våra verksamheter och medarbetare att göra. Vi brinner för det vi gör, tar eget ansvar och känner gemenskap. Dessutom är vi en mindre kommun med snabba beslutsvägar vilket skapar delaktighet.
Här trivs ditt företag
Vi är en företagskommun som förstår vikten av samarbete. Därför planerar och utför vi vårt arbete i dialog och nära samverkan med vår omgivning. Vi är handlingskraftiga och positiva vilket skapar ett gott klimat runtom oss – faktiskt regionens bästa företagsklimat sedan över 10 år. Det är vi stolta över.
Inspiration, exempel
Dokumentlista
Dokument
Publicerat
Sidan uppdaterad 5 september 2022