Detaljplaner som fått laga kraft
Här kan du se alla detaljplaner som fått laga kraft sedan 2014. För att ta del av detaljplaner som antagits tidigare kontaktar du kommunens samhällsbyggnadsavdelning.
Att planen fått laga kraft innebär att planen nu är en giltig handling och det är möjligt att söka bygglov utifrån planen.
Blomstermåla
- Detaljplan för Blomstermåla 3:27, 3:28 med flera
- Detaljplan för Blomstermåla 4:144 med flera (Coop Blomstermåla)
- Detaljplan för Århult 3:102, 3:100 med flera
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en utökning av fastigheterna Blomstermåla 3:27 och Blomstermåla 3:28. Syftet är även att planlägga del av Dalgatan som går söder om fastigheterna, och därmed göra gatan planenlig. Planområdet är beläget i östra Blomstermåla, strax norr om Krungårdsskolan och Krungårdshallen. Planområdet består av två bostadsfastigheter omgivna av främst parkmark. Söder om fastigheterna går Dalgatan genom planområdet. Dalgatans slut i öster leder till en av Krungårdsskolans parkeringar, som främst är parkering till Krungårdshallen.
Planförslaget var ute på samråd mellan 18 april och 9 maj 2018. Planförslaget fick laga kraft 2018-07-16.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Blomstermåla 3 27, 3 28 med flera
Planbeskrivning detaljplan för Blomstermåla 3 27, 3 28 med flera
Planområdet är beläget centralt i Blomstermåla tätort. Området avgränsas i väster av Mönsteråsvägen, i norr av Skolgatan, i öst av fastigheten Blomstermåla 4:112, och i söder genom fastigheterna Blomstermåla 4:11 och 4:149.
Syftet med planförslaget är att möjliggöra en utveckling av fastigheten Blomstermåla 4:144. I gällande plan regleras stora delar av fastighetsytan med byggnadsförbud. Planförslaget medger förutom ökad byggrätt, även ändrad markanvändning. Gällande plan tillåter centrumändamål för södra fastigheten, och handelsändamål för norra delen. Planförslaget syftar till att tillåta handels-, och centrumändamål för hela fastigheten. Utöver detta medger även planförslaget att bostäder kan få inrättas på fastigheten, eventuellt genom påbyggnad i höjdled.
Planen syftar även till att reglera bebyggelsen för Blomstermåla 4:48 och 4:73. För Blomstermåla 4:48 råder idag byggnadsförbud för hela fastigheten. Blomstermåla 4:73 är idag enda fastighet kvar som regleras genom en äldre byggnadsplan (1971). Även denna plan innebär stora delar byggnadsförbud. Planförslaget medger bostads- och handelsändamål för båda fastigheterna.
Detaljplanen har varit ute på samråd 16 december 2014 till den 16 januari 2015. Inkomna synpunkter har sammanställts och kommenterats i en samrådsredogörelse.
Planen fick laga kraft 2015-04-03.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Blomstermåla 4 144 med flera
Planbeskrivning detaljplan för Blomstermåla 4 144 med flera
Ortsanalysen för Blomstermåla, Mitt Blomstermåla, från 2016 visar hur medborgarna i Blomstermåla vill se en centrumutveckling med ett mer attraktivt och levande centrum, mer vegetation samt att fler bostäder byggs i centrumnära läge.
Syftet med detaljplanen är att ändra markanvändningen från gällande plan, där det nya planförslaget möjliggör minskning av hårdgjorda ytor, som idag till stor del består av parkering. Istället möjliggörs torgverksamhet, som tillåter en grönare mötesplats i det offentliga rummet. Planen möjliggör även för utökad byggrätt och tillåter en service- och centrumnära förtätning med direkt anslutning till kollektivtrafiken.
Planområdet är beläget i centrala Blomstermåla, i anslutning till buss- och tågstationen. Området består i dag av en större parkeringsyta och en mindre parkeringsyta närmast busstationen, sydväst om planområdet. Här finns hälsocentral, bank, apotek, gym och en närbutik. Planförslaget möjliggör att minska parkeringsytan på torget, och istället kunna få till en attraktiv mötesplats mitt i centrala Blomstermåla. Ny bebyggelse kan rama in torget och få ett mer sammanhållet centrum. Ett högre hus i sydvästra delen av planområdet kan bli ett landmärke för torget.
Detaljplanen var ute på granskning mellan 26 april fram till 18 maj. Detaljplanen fick lagakraft 2018-10-25.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Århult 3 102, 3 100 med flera
Planbeskrivning detaljplan för Århult 3 102, 3 100 med flera
Fliseryd
- Detaljplan för del av Grimhult 1:19
- Detaljplan för Åby 3:23 och 3:27
- Detaljplan för Åby 5:24 och 12:1
- Detaljplan för del av Åby 15:1 m.fl. (Fliseryds centrum)
Syftet med planen är att pröva förutsättningarna för uppförande av en biogasanläggning inom del av fastigheten Grimhult 1:19, cirka 7 kilometer nordväst om Mönsterås tätort.
Planförslaget innebär att en biogasanläggning med en nockhöjd på max 30 meter kan uppföras inom del av fastigheten Grimhult 1:19. I övrigt är detaljplanen flexibel avseende omfattning och utformning. Huvudtillfart till planområdet föreslås ske via en befintlig skogsbilväg som ansluter till väg 641 söder om samhället Grimhult.
Tillfartsvägen ligger utanför planområdet och rätten att använda vägen säkras genom servitut. Vägen ska samutnyttjas med vindkraftparken (Stena Renewable).
Detaljplanearbetet bedrivs med utökat förfarande då den bedöms kunna ge upphov till betydande miljöpåverkan och inte följer översiktsplanens intentioner.
Kommunfullmäktige antog detaljplanen 18 maj 2020, och fick laga kraft den 8 oktober 2020.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för del av Grimhult 1 19
Planbeskrivning detaljplan för del av Grimhult 1 19
Syftet med planen har varit att ta fram en ny detaljplan för fastigheterna Åby 3:23 och Åby 3:27 vilken ändrar den befintliga markanvändningen allmänt ändamål till bostadsändamål. Samtidigt utökades byggrätten med 60 kvm för att matcha storlek och omfattning till det kringliggande bostadskvarteret.
Detaljplanen bedrevs till en början med ett begränsat förfarande, men har efter samråd övergått till ett standardförfarande.
Detaljplanen antogs av Miljö- och byggnadsnämnden den 9 december 2021 och fick laga kraft den 7 januari 2022.
Planhandlingar
Syftet med planen är att pröva förutsättningarna för uppförande av biogasanläggning inom del av fastigheterna Åby 5:24 och 12:1, cirka en mil nordväst om Mönsterås tätort.
Detaljplanen innebär att biogasanläggning med en totalhöjd på max 40 meter kan uppföras inom del av fastigheten Åby 5:24 och 12:1. I övrigt är detaljplanen flexibel avseende bebyggelsens omfattning och utformning. Tillfart till planområdet ska ske via en befintlig skogsbilväg, vilken ansluter till väg 641 i väster. Tillfartsvägen ligger utanför planområdet och rätten att använda vägen säkras genom avtal eller servitut. Dagvattnet från området föreslås släppas österut. Samtliga ytor inom planområdet avleds till en tät fördröjningsdamm. Detaljplanen omfattar ingen allmän platsmark. Genomförandetiden är 5 år.
Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige i Mönsterås kommun den 23 oktober 2023 och fick laga kraft den 20 november 2023.
Planhandlingar
2021 färdigställdes ortsanalysen Mitt Fliseryd, en rapport som föreslår åtgärder som kan förbättra livsmiljön för de människor som bor och verkar i Fliseryd.
Ortsanalysen bygger på två stora medborgardialoger, intervjuer med ortsbor, representanter från närings- och föreningslivet, politiker och barn och ungdomar samt analyser av samhällets fysiska strukturer och historia.
En av de strategier som presenteras i ortsanalysen för Fliseryd är att utveckla den så kallade Vardagsplatsen- mitt i byn!, som är området inom det aktuella planområdet för detaljplanen. Vardagsplatsen är tänkt att bli en självklar mötesplats för alla och kan stärka Fliseryds identitet som familjeort med mer liv och rörelse på platsen.
Detaljplanens syfte är att skapa en mötesplats som möjliggör för parkyta med plats för olika aktiviteter och lekplats. Detaljplanen tillåter också en utökad byggrätt för bostäder och centrumverksamhet för att möjliggöra en varsam förtätning av Fliseryds centrum och därmed skapa mer liv och rörelse till platsen samt minska skalan på den befintliga stora öppna gräsytan.
Detaljplanen bedrevs med standardförfarande, vilket innebar två skeden då berörda har fått möjlighet att lämna synpunkter på förslaget, samråds- och granskningsskedet.
Detaljplanen antogs av Miljö- och byggnadsnämnden den 9 mars 2023 och fick laga kraft den 7april 2023.
Planhandlingar
Mönsterås
- Detaljplan för del av Björnö 1:26 med flera (före detta Ödängla 4:13 med flera)
- Detaljplan för del av fastigheten Nynäs 2:3 med flera
- Detaljplan för del av Mönsterås 6:1
- Detaljplan för del av Mönsterås 7:1 m.fl.
- Detaljplan för del av Siggehorva 6:2 med flera (område söder om Södra Cell)
- Detaljplan för Gladan 6
- Förutom bostäder bör även handel och centrumändamål tillåtas.
- Antalet tillåtna våningar bör höjas.
- Andelen prickmark i gällande detaljplan bör minska.
- Område för befintligt dagvattenmagasin bör säkerställas.
- Detaljplan för kvarteret Enby, Alby
- Detaljplan för kvarteret Gullkragen, Rörsoppen 6 och 7 med flera
- Detaljplan för kvarteret Hamnen, Tornet med flera
- Detaljplan för kvarteret Smörblomman med flera
- Detaljplan för kvarteret Tändstiftet med flera
- Detaljplan för Musseronen 1 med flera (Mönsterås hälsocentral)
- Detaljplan för Oknö 1:1, 1:479
- Detaljplan för Oknö 1:394 med flera
- Detaljplan för Ringblomman med flera
- Planprogram för Åsevadsgatan
- Ändring av detaljplan för del av Kronobäck 12:3
- Ändring av detaljplan för del av Oknö 1:1, 1:122 m.fl (Storön)
- Ändring av detaljplan för del av Oknö 1:1, 1:2 m.fl (Lillön)
- Ändring av detaljplan för del av Oknö 1:1, 1:518 m.fl (Oknö Stugby)
- Upphävande av detaljplaner för Fingersvampen 3 med flera
- Ändring av detaljplan för kvarteret Skänken
- Detaljplan för del av Ljungnäs 1:25 m.fl.
Planområdet är beläget i Ödängla, ca 10 km öster om Mönsterås centrum. Området avgränsas i norr av Ödängla 2:1, i väst av Ödängla 1:5 och Ödängla 2:1, och i öst av Kalmarsund.
Under 2012 har utbyggnad av gemensam VA-anläggning skett inom ramen för projektet ”Kustnära avlopp”. Ödängla stugby ingår i VA-samfälligheten. Önskemål om ökande byggrätter inom planområdet är ett resultat av detta.
Syftet med detaljplanen är att komplettera befintlig bebyggelse, planlägga för mindre hamnverksamhet och samlingslokal, samt möjliggöra avstyckning av arrendetomter.
Två genomgripande frågor som måste beaktas i planarbetet är klimatförändringar och planområdets bebyggelsekaraktär. Då planområdet är lågt beläget syftar planen till att ny bebyggelse ska uppföras klimatsäkert, d.v.s. ligga utom risk för havsnivåhöjningar samt extremvattenstånd. Planförslaget avser även till att bevara den småskaliga bebyggelsekaraktär som idag finns i området genom regleringar av bl.a. utnyttjandegrad, byggnadernas höjd, gaturum, takutformning, fasadmaterial m.m.
Detaljplanen innebär även att delar av gällande plan från 1975 upphävs, samt att förordnande enligt 113 § Byggnadslagen utgår.
Planförslaget har varit ute på samråd 11 september 2014 – 10 oktober 2014. Inkomna synpunkter har därefter sammanställs samt bemötts i en samrådsredogörelse. Detaljplanen har varit föremål för granskning 2015-05-22 t o m 2015-06-22. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i ett granskningsutlåtande.
Efter granskningskedet har fastighetsägaren till Ödängla 4:13 ansökt, och fått beviljat hos Lantmäteriet att överföra hela fastigheten Ödängla 4:13 till Björnö 1:26. Därmed finns inte längre någon fastighet vid namn Ödängla 4:13, och därför har även detaljplanen fått byta namn.
Detaljplanen har fått laga kraft.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för del av Björnö 1 26 med flera
Planbeskrivning detaljplan för del av Björnö 1 26 med flera
Bilaga 1 detaljplan för del av Björnö 1 26 med flera
Bilaga 2 detaljplan för del av Björnö 1 26 med flera
Planområdet är beläget sydost om Mönsterås samhälle och gränsar i norr till Nynäsvägen.
Huvudsyftet med planen är att i vissa delar ersätta gällande plan (lagakraftvunnen 1993) för delar av fastigheten Nynäs 2:3 med flera.
För ett område i väster införs nya bestämmelser för markanvändning, syftet är att där möjliggöra de specificerade markanvändningar inom verksamhet och service (maskinhall, hästgård respektive samlingslokal).
I ett område i öster möjliggörs en gatuanslutning mellan bostadsgata i gällande plan och Nynäsvägen i norr. Som en följd av detta kan en vändplats i gällande plan regleras som gata samt kvartersmark för bostäder, likt kringliggande planerat bostadskvarter.
I norra delen av området föreslås att gällande plan upphävs. Kommunen bedömer inte att det finns något behov av att marken är planlagd.
Planförslaget överensstämmer med Mönsterås Översiktsplan Del 2 Kustens intentioner. Översiktsplanen finns tillgänglig på www.monsteras.se. När en detaljplan ändras eller ersätts återinträder strandskydd automatiskt. Därmed är delar av planområdet belägna inom strandskyddsområde. Kommunen avser att upphäva strandskyddet i samband med att detaljplanen antas.
Detaljplanen bedöms inte utgöra någon betydande miljöpåverkan enligt byggnadsnämndens beslut 2017-08-31. Någon miljökonsekvensbeskrivning har därför inte upprättats. En behovsbedömning bifogas planhandlingen.
Detaljplanen är upprättad 2017-08-31 av plan- och byggavdelningen, Mönsterås kommun.
Detaljplanen var ute på samråd från den 6 september till den 28 september 2017. Under samrådstiden hölls ett öppet samrådsmöte den 25 september i Mönsterås kommunhus. Utöver kommunens tre representanter Henrik Eriksson, Emma Bensköld och Frida Emtorp medverkade 11 personer i samrådsmötet. Totalt har 11 yttranden kommit in under samrådsskedet. Yttrandena har sammanställts och besvarats i en samrådsredogörelse och detaljplanen har justerats.
Detaljplanen var ute på granskning från den 18 oktober till den 10 november 2017. Totalt har 5 yttranden kommit in under granskningsskedet samt att kommunstyrelsens arbetsutskott har tillstyrkt planen. Yttrandena har sammanställts och besvarats i ett granskningsutlåtande och detaljplanen har justerats. Beslut om att anta planen togs den 7 december 2017.
Detaljplanen fick laga kraft den 5 januari 2018.
Planhandlingar
Planområdet är beläget centralt i Mönsterås tätort, och avgränsas genom Mönsteråsviken i norr, kv. Tändstickan i öst, Hamngatan i söder och järnvägens sträckning i väst.
Detaljplanen möjliggör en omvandling av södra parkområdet till ett område med kultur och fritids-, skol- och centrumändamål. Detaljplaneförslaget innebär möjlighet för byggandet av en kombinerad fritidsgård och kultur- och musikskola samt aktivitetspark i området. Förslaget medför även bekräftelse av redan befintlig bebyggelse.
Planen syftar även till att skapa förutsättningar för en attraktiv och småskalig stadsmiljö med ökat inslag av liv och rörelse. Intill kajkanten förläggs ett TORG-område, medan södra delen av Hamnparken medger besöksalstrande verksamheter.
Detaljplanen är upprättad 2013-11-07 av plan- och byggavdelningen, Mönsterås kommun.
Samråd har bedrivits mellan 2013-11-12 t o m 2013-12-18. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i en samrådsredogörelse. Granskning har bedrivits mellan 2014-03-07 t o m 2014-03-31. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i ett granskningsutlåtande.
Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige 2014-06-16, och fick laga kraft 2014-07-11.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för del av Mönsterås 6 1
Planbeskrivning detaljplan för del av Mönsterås 6 1
Mönsterås hälsocentral är i behov av nya och ändamålsenliga lokaler. Den befintliga hälsocentralen är belägen vid korsningen Älgerumsvägen/ Ljungnäsvägen ca 500 meter från planområdet.
Syftet med detaljplanen är att utveckla och stärka Mönsterås tätorts södra delar genom att möjliggöra för samhällsviktiga funktioner och centrumverksamhet. Detaljplanen möjliggör för vård, centrumverksamhet, detaljhandel och kontor.
Planförslaget bedrevs med utökat planförfarande och var ute på samråd 2020-01-29 till och med 2020-02-19. Planen bearbetades utifrån inkomna synpunkter och ställdes ut för granskning 2021-04-07 till och med 2021-05-05.
Detaljplanen antogs i kommunfullmäktige 2021-11-29 och fick laga kraft 2021-12-29.
Planhandlingar
Södra Cell Mönsterås (SCMS) är Europas största pappersmassafabrik. SCMS (inklusive Södra Timber och hamnen) med totalt cirka 650 anställda är en arbetsplats med stor betydelse för sysselsättningen i kommunen och regionen. SCMS har ett strategiskt läge genom närheten till E22, järnvägen och hamnen. Vidare producerar SCMS grön elenergi, fjärrvärme och miljödiesel. En industrietablering i anslutning till SCMS är positiv för den regionala arbetsmarknaden eftersom nya företag kan etablera sig här. En etablering i anslutning till SCMS är även positiv ur miljösynpunkt. De tillkommande industrierna kan nyttja järnvägen och hamnen för godstransporter. SCMS kan dessutom förses de tillkommande industrierna med både el och fjärrvärme.
2010 påbörjades planarbetet med ett planprogram. Planområdet har därefter reviderats, bland annat har all mark öster om Södra Cells avloppstub utgått.
Syftet med detaljplanen är att pröva förutsättningarna för utbyggnad av industrier och verksamheter på oexploaterad mark i direkt anslutning till SCMS. Avsikten är att skapa ett verksamhetsområde med stor flexibilitet avseende typ av verksamheter, tomtstorlekar och gatustruktur. Planområdet ska angöras norrifrån via en ny industrigata som ansluter till vägen som leder till SCMS. Gatustrukturen inom området regleras inte eftersom detaljplanen ska vara flexibel. Planen möjliggör även för nya stickspår till industrispåret samt omlastning av gods. Den föreslagna kvartersmarken för industri och lager delas in i tre zoner ( J1, J2, J3 ) med hänsyn till avstånd till närmast befintliga bostadsbebyggelse. De skyddsavstånd som anges i de olika zonerna är 400 meter, 500 meter respektive 700 meter. I den norra delen, närmast den befintliga industrin, medges högre byggnader. Höjderna trappas ner och byggnaderna blir lägre mot den öppna marken i väster och mot Svartövägen i söder. Tre nockhöjder förslås inom området; 80, 50 och 20 meter. För att skapa en mjuk övergång mellan industrimark och naturmark avsätts en 15 meter bred planteringszon. Avsikten är att träd ska uppföras och att stenrösen ska anläggas i denna zon. Marken ska vara genomsläpplig.
Planområdet är beläget i anslutning till Södra Cells anläggning, cirka 10 kilometer nordost om Mönsterås tätort.
Detaljplanen bedöms kunna utgöra betydande miljöpåverkan enligt byggnadsnämndens beslut 2009-08-21. En miljökonsekvensbeskrivning har därför upprättats.
Detaljplanen har varit ute på samråd från den 28 oktober till den 28 november 2015. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i en samrådsredogörelse. Detaljplanen har varit föremål för utställning (granskning) 2016-06-23 till och med 2016-07-28. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i ett granskningsutlåtande.
Detaljplanen fick lagakraft 2016-11-23.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för del av Siggehorva 6 2 med flera
Planbeskrivning detaljplan för del av Siggehorva 6 2 med flera
Planområdet är beläget centralt i Mönsterås tätort, och avgränsas genom Gladan 7, 10 och 13 i norr, Storgatan i öst, Parkgatan i väst och Gladan 5 i söder.
Detaljplanens syfte och huvuddrag är:
Gällande detaljplan för området föreslås uppdateras på fyra fronter.
Genom dessa förändringar skapar planförslaget förutsättningar för byggandet av seniorboende i centrala Mönsterås. Detaljplaneförslaget möjliggör även ett stärkt centrum för tätorten. Dels genom att fler bostäder i centrum tillåts, dels genom att handel och annan service medges.
Gällande detaljplan reglerar markanvändningen genom prickmark utmed Park- och Storgatan. Idag är den befintliga bebyggelsen, framförallt längs Storgatan belägen nära gaturummet. Planförslaget föreslår en minskning av andelen prickmark, på så vis skapas bättre förutsättningar att skapa ett enhetligt och väl utformat gaturum.
Stora delar av området används idag som dagvattenmagasin, detaljplanen säkerställer mark för detta.
Detaljplanen är upprättad 2014-03-06 av plan- och byggavdelningen, Mönsterås kommun. Samråd har bedrivits mellan 2014-03-07 t o m 2014-03-31. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i en samrådsredogörelse. Granskning har bedrivits mellan 2014-04-11 t o m 2014-05-05. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i ett granskningsutlåtande.
Planen fick laga kraft 2014-11-14.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Gladan 6
Planbeskrivning detaljplan för Gladan 6
Syftet med detaljplanen är att utöka byggrätterna i området, samt möjliggöra för en utökning av fastigheterna Enby 1, Ängby 1, Ekby 1, Alby 1 och Ungbrodern 1. Detaljplanen syftar också till att möjliggöra för parkering på kvartersmark.
Planområdet är beläget i Mönsterås tätort, strax öster om Ljungnässkolan. Fastigheterna inom planområdet ligger längs västra sidan av Åsgärdsgatan. Norr om planområdet sträcker sig ett större grönområde, och väster och söderut gränsar det till Ljungnäs-områdets villakvarter. Öster om planområdet ligger ytterligare ett område med bostadsrätter precis intill en större idrottsanläggning med bland annat fotbollsplaner, tennisplaner och pulkabacke.
Planförslaget var ute på samråd 2018-11-27 fram till och med 2018-12-21, och på granskning mellan 2019-03-13 till och med 2019-04-03.
Detaljplanen fick laga kraft 2019-06-12.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för kvarteret Eneby, Alby med flera
Planbeskrivning detaljplan för kvarteret Eneby, Alby med flera
Planområdet är beläget i sydvästra delen av Mönsterås tätort. Området avgränsas i väster av E22, i nordost genom industrigatan och kv. Kantarellen, i öst av Älgerumsvägen, och i söder genom fastigheten Rörsoppen 1.
Fastigheterna Gullkragen 2 och 5 har använts för bostadsändamål sedan uppförandet under 1950-talet, med ett kort undantag för Gullkragen 2 som de senare åren fungerat som förskola. 1991 togs en ny detaljplan fram som ändrade markanvändningen för dessa två fastigheter till kontor, bostäder tilläts dock i planen under 10 år framåt, d v s till 2001.
Några kontor inreddes dock aldrig, utan fastigheterna används idag fortfarande som bostäder. Då detaljplanen och de verkliga förhållanden inte överensstämmer behöver därför en ny detaljplan tas fram.
Syftet med detaljplanen är i huvudsak att anpassa detaljplanen efter befintliga förhållanden. Bostadsändamål på Gullkragen 2 och 5 görs återigen planenliga, detsamma gäller för den del av Balken 3 som idag används som bostadsmark för Gullkragen 2. Parkeringen på Rörsoppen 7 regleras idag som industrimark, detta ändras till parkeringsändamål. Planen syftar även till att se över den stora andelen byggnadsförbud som framförallt finns på Rörsoppen 6 samt möjliggöra en utökning av Rörsoppen 6 och 7 på delar av Mönsterås 7:1.
Detaljplanen antogs av dåvarande byggnadsnämnden 23 augusti 2018 och fick lagakraft 2018-09-20.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för kvarteret Gullkragen, Rörsoppen 6 och 7 med flera
Planbeskrivning detaljplan för kvarteret Gullkragen, Rörsoppen 6 och 7 med flera
Planområdet är beläget centralt i Mönsterås tätort, direkt norr om hamnbassängen. Planens syfte är att möjliggöra att inre hamnområdet blir en välintegrerad del av Mönsterås centrum med ett förtätat område för bostäder, vårdbostäder och centrumverksamhet.
Planen syftar också till att säkerställa allmänhetens kontakt med havet genom att ett område på 8-10 meter närmast vattnet planläggs som allmän plats. Genom detaljplanen skapas förutsättningar för en mer attraktiv stadsmiljö med ökat inslag av liv och rörelse kring hamnområdet.
Bebyggelsen i planförslaget tar inspiration från bebyggelsen och kvartersstrukturen västerut. Undantaget är området där det idag står en hög silo. Silon är idag den enda höga byggnaden i stadsbilden, förutom kyrkan. Siluetten bevaras genom nytt högre hus möjliggörs inom området.
Området närmast vattnet ska vara tillgängligt för allmänheten och en mindre yta i sydöstra hörnet ska utformas för att främja vistelse på platsen. Siktlinjen från Storgatan, via Apoteksgatan ut mot kajen och Mönsteråsviken bevaras. Planen medger även en utbyggnad av småbåtshamnen.
I planprocessen utreds eventuella risker såsom förorenad mark, närheten till järnväg och framtida havsnivåhöjningar.
Kommunfullmäktige antog detaljplanen 22 februari 2021 och den fick laga kraft 16 mars 2021.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för kvarteret Hamnen, Tornet med flera
Planbeskrivning detaljplan för kvarteret Hamnen, Tornet med flera
Planområdet är beläget i Mönsterås tätort och består av kv. Smörblomman samt delar av gatan Jacobs Gränd. Området avgränsas i norr av Åsevadsgatan, i väst av Jacobs Gränd, och i öst av fastigheten Mönsterås 4:1. Områdets areal uppgår till ca 3 hektar.
Detaljplanens syfte är att möjliggöra en kombinerad förskola med vårdbostäder på kv. Smörblomman samt att säkerställa gatumark mellan viktiga målpunkter i området.
Planen syftar också till att se över befintliga byggrätter söder och öster om Jacobs Gränd. I gällande plan (1987) tillåts två stora fyrvåningshus på den nuvarande kvartersparken. Planförslaget innebär även att parkeringen sydväst om korsningen Åsevadsgatan/Jacobsgränd även tillåter annan parkering än boendeparkering, ex. pendlarparkering för den nya stationen.
Parallellt med detta detaljplanearbete pågår ett arbete med att flytta Mönsterås resecentrum till Åsevadsgatans möte med E22. Åsevadsgatan kommer då bli ett än starkare stråk som binder ihop Mönsterås från väst till öst, och framförallt mellan den nya stationen och centrum. Det blir därför viktigt att ny bebyggelse utmed Åsevadsgatan utformas på ett sätt som skapar ett intressant och trivsamt element i stadsmiljön.
Planförslaget har varit ute på samråd 10 oktober – 4 november. Under samrådskedet ges berörda möjlighet att lämna synpunkter på förslaget. Synpunkterna sammanställs och redovisas i en samrådsredogörelse. Eventuella ändringar förs in i förslaget. Planförslaget har varit ute på granskning 4 januari – 27 januari. Inkomna synpunkter har sammanställs och redovisas i ett granskningsutlåtande.
Detaljplanen antogs av Kommunfullmäktige 27 mars 2017, och fick lagakraft 28 april 2017.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för kvarteret Smörblomman med flera
Planbeskrivning detaljplan för kvarteret Smörblomman med flera
Planområdet är beläget i södra delarna av Mönsterås tätort. Området avgränsas i väster av E22, i norr av Drakenäsvägen (intill åkermark), i öst av Södra vägen (intill bostadskvarter) och i söder av ytterligare industrifastigheter och bostadsfastigheter.
Syftet med planförslaget är att möjliggöra en utveckling av kvarteren Tändstiftet, Hjulet, Kylaren och Ratten. I gällande planer regleras fastighetsytorna som område för småindustri-, industri-, handels-, kontorsändamål, park/ plantering och vägmark. Planförslaget medger förutom ökad byggrätt även ändrad markanvändning och syftar till att tillåta industri och tillhörande verksamhet på samtliga tomter men också handel med inriktning mot restaurangverksamhet på en liten del av kv. Ratten. Gällande plan för kv. Tändstiftet tillåter en maximal byggnadshöjd av fem meter, för kv. Hjulet 10 meter, för kv. Kylaren sju meter och kv. Ratten mellan sex-sju meter. Den maximal nockhöjden i planförslaget varierar mellan 7-15 meter.
Utöver detta medger planförslaget natur- och gatumark för fastigheterna Oknebäck 4:2, Oknebäck 3:5, Ljungnäs 1:25, Kronobäck 12:3, Oknebäck 4:3 och Oknebäck S:2.
Detaljplanen fick laga kraft 3 oktober 2017.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan kvarteret Tändstiftet med flera
Planbeskrivning detaljplan kvarteret Tändstiftet med flera
Planområdet är beläget i sydvästra delen av Mönsterås tätort. Området avgränsas i väster av Älgerumsvägen, i norr genom Allégatan, i öst av Visborgsgatan, och i söder genom Ljungnäsvägen.
Landstinget i Kalmar län har behov av större lokaler för Mönsterås hälsocentral och Samrehab distriktrehabiliteringen. Detta kräver om-, och tillbyggnad av befintliga lokaler. För att förändringarna ska kunna genomföras behöver en ny detaljplan för området tas fram. Gällande planer för kv. Musseronen är från 1964 och 1978, och anger området som allmänt ändamål. Allmänt ändamål är en äldre planbestämmelse som inte längre används. Den tillåter alla former av verksamheter så länge stat, kommun eller landsting är huvudman.
Syftet med planförslaget är att möjliggöra en utveckling av fastigheten Musseronen 1. I gällande plan regleras stora delar av fastighetsytan med byggnadsförbud. Planförslaget medger förutom ökad byggrätt, även ändrad markanvändning. Planen tillåter vård-, kontor-, bostads-, och skoländamål för Musseronen 1. Planförslaget möjliggör även att verksamhet kan få drivas i privat regi, något som inte medges med nuvarande bestämmelse i gällande plan. Planen syftar även till att säkerställa en tvåradig allé längs Allégatan, samt bekräftelse av redan befintlig bebyggelse.
Detaljplanen har varit ute på samråd från den 11 november till den 5 december 2014. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i en samrådsredogörelse. Detaljplanen har varit föremål för granskning 2015-03-09 t o m 2015-04-01. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i ett granskningsutlåtande.
Planen fick laga kraft 2015-07-15.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Musseronen 1 med flera
Planbeskrivning detaljplan för Musseronen 1 med flera
Planområdet är beläget på Oknö, ca 5 km sydost om Mönsterås centrum. Området avgränsas i norr av Mönsteråsviken, i väst av Oknö 1:517, och i söder genom Oknövägen.
Mönsterås Båtklubb har ansökt om att få uppföra ytterligare en byggnad för vinterförvaring av båtar. Gällande detaljplan medger inte detta och en ny detaljplan behöver därför tas fram. Tillfartsvägen behöver också justeras genom att möjliggöra en flytt av vägen åt nordväst för att öka avståndet mellan väg och fastighet Oknö 1:479.
Detaljplanen möjliggör uppförandet av ytterligare två båthus. Vidare flyttas lokalgatan mellan Oknövägen och båthusen 5-10 meter nordväst vilket tillåter en utökning av Oknö 1:479 vars huvudbyggnad idag är belägen tätt intill befintlig lokalgata. Planförslaget innebär även bekräftelse av redan befintlig bebyggelse och anläggningar.
Detaljplanen har varit ute på samråd från den 22 augusti till den 15 september 2014. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i en samrådsredogörelse. Detaljplanen har varit föremål för granskning 2014-11-14 t o m 2014-12-08. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i ett granskningsutlåtande.
Planen fick laga kraft 2015-03-25.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Oknö 1 1, 1 479
Planbeskrivning detaljplan för Oknö 1 1, 1 479
Planområdet är beläget på Oknö, ca 5 km sydost om Mönsterås centrum. Området avgränsas i norr av Oknövägen, i väst av Oknö 1:392 och Oknö 1:393, i öst av Oknö 1:519, och i söder av Mannegrundsvägen.
Oknö har de senaste åren förändrats från ett rekreationsområde med stor andel fritidsbebyggelse till att fler och fler permanentboende flyttat in. Detta ökar efterfrågan på bl a service i området. Syftet med planförslaget är att öka möjligheten till service, planförslaget möjliggör detta genom att tillåta centrumändamål och skolverksamhet. Även bostadsändamål medges i planförslaget. Det finns idag planer på att starta upp förskoleverksamhet inom planområdet.
Planen fick laga kraft 2014-11-18.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Oknö 1 394 med flera
Planbeskrivning detaljplan för Oknö 1 394 med flera
Detaljplanens syfte är att möjliggöra en centrumnära förtätning med bostäder och/eller förskola. Detta genom att möjliggöra fler byggrätter, öka byggrätter samt genom att tillåta bostäder samt förskola genom ändrad planbestämmelse där det enbart har varit samlingslokal eller handel tidigare. Det ingår även att göra den befintliga bebyggelse planenlig. Planen syftar dessutom till en ny koppling mellan Åsevadsgatan och Älgerumsvägen genom att Jacobs gränd och Lillgatan byggs samman.
Stora delar av planen ingår i området som betraktas enligt kommunfullmäktiges beslut den 27 november 2017 (95 §) som “kulturhistoriskt värdefullt bebyggelseområde” enligt Plan- och bygglagen (PBL 8 kap 13 §) Två av de befintliga byggnaderna pekas ut som kulturhistoriskt särskilt värdefulla byggnader, samt två byggnader som kulturhistoriskt värdefulla byggnader. Därför ingår det även i syftet att gynna ett bevarande av planens kulturhistoriska värden.
Planområdet är beläget i centrala Mönsterås samhälle. Området sträcker sig från kv. Svalörten i väst till fastighet Lagboken 1 i öst och avgränsas i nordväst av kv. Smörblomman, i norr av kv. Snödroppen, i nordöst av fastighet gladan 5 och Storken 4. I sydväst avgränsas området av kv. Balken och i sydöst av kv. Kroken.
Till planen finns ett planprogram som antogs 2016.
Planförslaget var ute på granskning mellan 9 juli och 20 augusti 2018. Detaljplanen fick lagakraft 2018-10-25.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Ringblomman med flera
Planbeskrivning detaljplan för Ringblomman med flera
Mönsterås köping står inför förändring. Resecentrum ska omlokaliseras västerut till E22. Samtidigt pågår också ett arbete i samarbete med Trafikverket om att se över antalet in-/utfarter från E22 till tätorten.
Mönsterås är vackert beläget mellan ett grönt rekreationsområde i väster, och den blå Mönsteråsviken i öster. Genom att en ny station ska anläggas vid köpingens västra gräns skapas en naturlig entré till köpingen. Det är därför av stor vikt att denna utformas på allra bästa möjliga sätt. Lika viktigt är det att kopplingen mellan den nya stationen och centrumbebyggelsen blir stark.
Detta arbete visar en vision för hur Åsevadsgatan med omnejd kan förändras för att skapa positiva värden för Mönsterås tätort och dess invånare i och med förändringarna. Nu hoppas vi att ni, medborgare hjälper oss med synpunkter, inspel och idéer som kan göra planprogrammet ännu bättre!
Planområdet omfattar hela Åsevadsgatans och Repslagaregatans sträckning, samt korsningen Högemålavägen, E22 och Åsevadsgatan.
Bakgrund
Mönsterås kommun arbetar tillsammans med Oskarshamns kommun, Kalmar kommun, Kalmar Länstrafik, Trafikverket och Regionförbundet mot ett regionalt mål att skapa en arbetsmarknadsregion för södra delen av Kalmar län. För att nå detta mål krävs snabbare och bättre kommunikationer mellan centralorterna Oskarshamn, Mönsterås och Kalmar. Arbetet har mynnat ut i att en ny kollektivtrafikplats behöver anläggas i korsningen Åsevadsgatan och E22.
Kommunens plan- och byggavdelning har därför fått i uppdrag av byggnadsnämnden att påbörja ett detaljplanearbete som möjliggör en kollektivtrafikplats samt vägtunnel under E22. Plan- och byggavdelningen har även fått uppdrag att se över markanvändningen på fastigheten Smörblomman 5 (Solhemstomten). Byggnaden som idag är uppförd på fastigheten ska rivas då beräkningar visar att det är mer ekonomiskt fördelaktigt att riva och bygga nytt än att renovera.
I och med överstående projekt finns stora och viktiga frågor att utreda. Genom att ta fram ett planprogram blir det möjligt att ta ett helhetsgrepp för ett större område. Andra fördelar med ett programarbete är att berörda får insyn och möjlighet att påverka i ett tidigt skede, på så vis tillförs mer kunskap till arbetet.
Syfte
Att utreda hur kommunen på bästa sätt kan följa upp med sin planering för att nyttja de synergieffekter som kan tillkomma vid förbättrade kommunikationer till framförallt Kalmar och Oskarshamn.
Att sammanställa övergripande mål för kommande detaljplaneläggning gällande den framtida utvecklingen av Solhemstomten och den nya kollektivtrafikplatsen vid Åsevadsgatans möte med E22.
Planprogrammet antogs av Byggnadsnämnden 12 maj.
Planhandlingar
Planändringen syftar till att möjliggöra en högre nockhöjd för del av fastigheten Kronobäck 12:3.
I gällande detaljplan är högsta tillåtna byggnadshöjd 12 meter. Planansökan har inkommit om att uppföra en industrianläggning i området. Ansökan innebär höjdförändringar som gällande planbestämmelser inte tillåter, därför behöver planens bestämmelser angående höjd ändras. I planen ändras även hur höjden regleras, från byggnadshöjd till nockhöjd. Nockhöjd innebär den högsta punkten på en byggnads takkonstruktion.
Detaljplanen hanteras enligt plan- och bygglagens bestämmelser för standardförfarande (2010:900).
Planen har varit föremål för samråd under tiden 03 september – 24 september 2019 och var ute på granskning mellan 18 november – 15 december 2019. Miljö- och byggnadsnämnden antog planen den 2020-01-23 och planen fick laga kraft 2020-02-20.
Planhandlingar
Planbeskrivning ändring av detaljplan för del av Kronobäck 12 3
Planförslaget avser en ändring av den befintliga detaljplanen där syftet är att ta bort planbestämmelser om marklov, våningsantal och ej inredd vind för att istället reglera höjden med andra, tydligare höjdbestämmelser. Ändringen skulle öka tydligheten och göra alla detaljplaner på Oknö mer sammanhållna. Planförslaget avser behålla bebyggelsekaraktären så som den är idag. Planområdet är beläget på Storön, Oknö, och omfattar majoriteten av den befintliga bebyggelsen. Totalt omfattar planområdet cirka 108 hektar.
Ändringen av detaljplanen var ute på samråd från och med 2021-12-20 till och med 2022-01-17. Planförslaget var ute på granskning från och med 2022-02-28 till och med 2022-03-21.
Miljö- och byggnadsnämnden antog ändringen av detaljplanen 2022-04-07 och den vann laga kraft 2022-05-05.
Planhandlingar
Planförslaget avser en ändring av den befintliga detaljplanen där syftet är att ta bort planbestämmelser om marklov, våningsantal och ej inredd vind för att istället reglera höjden med andra, tydligare höjdbestämmelser. Ändringen skulle öka tydligheten och göra alla detaljplaner på Oknö mer sammanhållna. Planförslaget avser behålla bebyggelsekaraktären så som den är idag. Planområdet är beläget på Lillön, Oknö, och omfattar hela den befintliga bebyggelsen undantaget större delen av campingområdet. Totalt omfattar planområdet cirka 86 hektar.
Ändringen av detaljplanen var ute på samråd från och med 2021-12-20 till och med 2022-01-17. Planförslaget var ute på granskning från och med 2022-02-28 till och med 2022-03-21.
Miljö- och byggnadsnämnden antog ändringen av detaljplanen 2022-04-07 och den vann laga kraft 2022-05-05.
Planhandlingar
Planförslaget avser en ändring av den befintliga detaljplanen där syftet är att ta bort planbestämmelser om marklov, våningsantal och ej inredd vind för att istället reglera höjden med andra, tydligare höjdbestämmelser. Ändringen skulle öka tydligheten och göra alla detaljplaner på Oknö mer sammanhållna. Planförslaget avser behålla bebyggelsekaraktären så som den är idag. Planområdet är beläget mellan Storön och Lillön och omfattar cirka 17 hektar varav 4,7 hektar är vattenområde.
Ändringen av detaljplanen var ute på samråd från och med 2021-12-20 till och med 2022-01-17. Planförslaget var ute på granskning från och med 2022-02-28 till och med 2022-03-21.
Miljö- och byggnadsnämnden antog ändringen av detaljplanen 2022-04-07 och den vann laga kraft 2022-05-05.
Planhandlingar
Syftet med upphävandet är att tillåta för en uppställningsplats för fordon under en begränsad tidperiod och samtidigt säkerställa översiktsplanens genomförande där området är utpekat som ett markområde där trafik- och kommunikationsändamål prioriteras.
Området som avses upphävas ingår i två stycken gällande detaljplaner, och innefattar tre fastigheter, Fingersvampen 3, Stubbemåla 9:1 samt del av Mönsterås 7:1. Upphävandet föreslår att dessa undtas från detaljplan och tillåts användas av angränsande fastighet, Taggsvampen 3, som uppställningsyta för fordon under en begränsad tidsperiod.
Förslaget att upphäva planerna antogs av miljö- och byggnadsnämnden 2019-04-11. Upphävandet fick laga kraft 2019-05-08.
Planhandlingar
Plankarta upphävande av detaljplaner för Fingersvampen 3 med flera
Planbeskrivning upphävande av detaljplaner för Fingersvampen 3 med flera
Planändringen syftar till att möjliggöra en friare utformning av bostäder inom kvarteret Skänken. Gällande detaljplan ”Detaljplan för fastigheterna Möbeln 10 samt del av Möbeln 11, samt del av Mönsterås 6:1” vann lagakraft 2008-07-10, och medger bostäder i en och två våningar.
Gällande plan reglerar utnyttjandegraden per tomt, samt hur placeringen av huvudbyggnad och garage/carport får ske. En ansökan har inkommit om att uppföra bostäder, ansökan innebär bl.a. parhus, något gällande plans utnyttjandegrads-, placerings- och utformningsbestämmelser inte tillåter. Därför behöver planens bestämmelser angående detta ändras.
Ändringen av detaljplan antogs av miljö- och byggnadsnämnden 14 november 2019.
Planen fick laga kraft 13 december 2019.
Planhandlingar
Planbeskrivning detaljplan för kvarteret Skänken
Planens syfte är att möjliggöra en förtätning av bostäder i Mönsterås tätort. Planförslaget ger möjlighet till nya bostadstomter, med bland annat gruppbostäder och parhus eller flerbostadshus.
Detaljplanen medför ingen fysisk förändring av allmän plats. På kvartersmark föreslås användningen bostäder. Den nya bebyggelsen uppförs på ett idag outnyttjat grönområde som i översiktsplanen är reserverad för befintlig bebyggelse. Planförslaget reglerar ett utfartsförbud mot Drakenäsvägen samt Tunnlandsvägen i öst och sydväst. Lokaliseringen av planområdet ligger nära anslutet till utfarten från bostadsområdet och nya trafikrörelser till och från planområdet berör endast ett fåtal befintliga bostäder. Inom drygt 12 meter från Drakenäsvägens vägkant föreslås byggnadsförbud för att säkra en god sikt vid utfarten Tunnlandsvägen.
Byggrätten begränsas med en högsta nockhöjd för huvudbyggnad på 5,5 meter samt 4 meter för komplementbyggnad. Byggnad ska placeras minst 2 meter från fastighetsgräns. Den största byggnadsarean är satt till 40 % av fastighetsarean inom användningsområdet. För att säkerställa att krav på låga bullernivåer efterlevs har en bestämmelse, som reglerar att minst hälften av bostadsrummen i varje lägenhet ska orienteras mot en ljuddämpad sida, införts i den norra delen av egenskapsytan med byggrätt. Källare får inte finnas och minst 30 % av fastighetsarean ska vara genomsläpplig och därmed kunna infiltrera dagvatten. För att säkerställa att bestämmelsen om genomsläpplighet efterlevs förses även detaljplanen med en utökad marklovsplikt. Längs Tunnlandsvägen i söder skyddas allmännyttiga underjordiska ledningar av ett u-område.
Hela användningsytan (kvartersmarken) uppgår till ca 5650 kvadratmeter. Ytan kan utgöras av en fastighet eller delas upp i flera fastigheter. Ytan beräknas räcka för en gruppbostad med sex lägenheter samt en större villatomt. Egenskapsyta med byggrätt utgör ca 4100 kvadratmeter.
Planen har hanterats med standardförfarande, vilket innebär två skeden då berörda har fått möjlighet att lämna synpunkter på förslaget, samråds- och granskningsskedet. Detaljplanen har varit föremål för granskning under tiden 25 september 2023 till och med 15 oktober 2023.
Detaljplanen antogs av Miljö- och byggnadsnämnden den 25 januari 2024 och fick laga kraft den 22 februari 2024.
Planhandlingar
Plankarta för del av Ljungnäs 1:25 m.fl.
Planbeskrivning för del av Ljungnäs 1:25 m.fl.
Timmernabben
- Detaljplan för Gissemåla 1:34, del av 1:198 med flera
- Detaljplan för Gissemåla 1:199, samt del av 1:198 (förskolan Skutan)
- Detaljplan för Nyemåla 1:36, 1:37 med flera
- Detaljplan för Nyemåla 21:2
- Detaljplan för del av Råsnäs 1:1
Planområdet är beläget i centrala Timmernabben och gränsar i väster till Varvsvägen och i öster till Kalmarsund. Områdets areal uppgår till cirka 10 hektar.
Huvudsyftet med planen är att ersätta gällande byggnadsplan för Timmernabbens hamnområde, vilken har en inaktuell utformning. Den nya detaljplanen anpassas i huvudsak efter befintliga förhållanden.
En mindre utökning i norra delen av fastigheten Gissemåla 1:34 (Nabbens Rökeri & Fisk) föreslås för att möjliggöra en nybyggnad av restaurang i anslutning till befintlig verksamhet. Nabbens Rökeri & Fisk omfattar olika verksamheter. Den del som omfattar rökeriverksamheten planläggs som Z1 Rökeri och övriga delar planläggs som H1 Handel, livsmedelshandel och restaurang.
Den västra delen av fastigheten Gissemåla 1:34 omfattar ett befintligt bostadshus och planläggs som B Bostäder. Även den västra delen av den byggnad som inrymmer Nabbens Rökeri & Fisk innehåller bostäder och planläggs därför med användningen B.
Del av fastigheten Gissemåla 1:34 planläggs i söder som NATUR vilket innebär att allmänheten får bättre tillgänglighet och framkomlighet till stranden.
En stor del av hamnområdet planläggs som V2 Hamnområde för båtuppläggning och mindre sjöbodar får uppföras inom en stor del av hamnområdet.
Vattenområdet planläggs i huvudsak med användningen W1 Småbåtshamn.
Infarten till den allmänna parkeringen norr om Nabbens Rökeri & Fisk flyttas. Parkeringen utökas västerut.
Korsvirkeshuset planläggs med användningen R1CKH2 (Museum, samlingslokal, Centrum, Kontor och Detaljhandel).
Däckshuset som tillhört briggen Svea planläggs med användningarna R1 Museum, samlingslokal och V1 Hamn.
Korsvirkeshuset och röda magasinet har kulturhistoriska värden enligt kulturutredning och byggnaderna säkerställs i planen med en skyddsbestämmelse (q1).
Strandskyddet upphävs inom all kvartersmark, inom allmän platsmark GATA och P-PLATS samt inom vattenområdena W1 och W2.
Detaljplanen antogs 8 juni 2017, och överklagades därefter till Mark- och miljödomstolen.
Detaljplanen fick laga kraft 2017-11-14.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Gissemåla 1 34 del av 1 198 med flera
Planbeskrivning detaljplan för Gissemåla 1 34 del av 1 198 med flera
Planområdet är beläget i Timmernabben. Området avgränsas i öst av Mastvägen, i söder av Skotgränd, och i norr och väst av befintlig GC-väg.
Syftet med planförslaget är att möjliggöra en utökning av fastigheten Gissemåla 1:199 åt norr och nordväst. Förskolan Skutan är idag i behov av utökade lokaler och tomtyta. Genom planförslaget kan även permanent bygglov för avdelningen Bryggan ges. Planförslaget tillåter också att skolverksamhet kan få drivas i privat regi, något som inte medges med nuvarande bestämmelse i gällande plan.
Detaljplanen har varit ute på samråd 16 december 2014 till den 16 januari 2015. Inkomna synpunkter har sammanställts och kommenterats i en samrådsredogörelse.
Planen fick laga kraft 2015-04-03.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Gissemåla 1 199, samt del av 1 198
Planbeskrivning detaljplan för Gissemåla 1 199, samt del av 1 198
Plankarta detaljplan för Gissemåla 1 199, samt del av 1 198
Planbeskrivning detaljplan för Gissemåla 1 199, samt del av 1 198
Bostadsrättsföreningen BRF Nyemåla har uppnått och överskridit byggrätterna som finns på deras fastigheter Nyemåla 1:36 och 1:37. I gällande detaljplan är byggrätten begränsad till 25% av tomtarean. Flera boende i området vill bygga uteplatser som är inglasade eller med tak, men detta medger inte nuvarande detaljplan.
Bostadsrättsföreningen Nyemåla ansökte därför om att ta fram en ny detaljplan som tillåter ökad byggrätt. Miljö- och byggnadsnämnden godkände ansökan och gav 2019-04-05 plan- och byggavdelningen uppdraget att ta fram en ny detaljplan för området. Planavtal mellan de båda parterna tecknades 2019-04-15.
I gällande detaljplan är fastigheterna Nyemåla 1:36 och 1:37 uppdelade i två områden för kvartersmark. Syftet med detaljplanen är i huvudsak att möjliggöra en utökning av kvartersmarken i anslutning till de befintliga fastighetsgränserna, samt att utöka byggrätten. Fastighetsägaren tillåts köpa till mark söder om fastighetsgränsen.
Planen föreslår en utökning av kvartersmarken vid flera av dess fastighetsgränser. Ytorna som löper längst båda sidor av Smittegårdsvägen föreslås tillfalla fastigheterna Nyemåla 1:36 och 1:37. Ytterligare tillkommen mark är längst planområdets sydöstra gräns. Även söder om fastigheterna utökas kvartersmarken för att möjliggöra anläggning av privat- eller gästparkering.
Detaljplanen har varit ute på samråd 2019-09-03 till och med 2019-09-23. Utifrån inkommande synpunkter reviderades förslaget och ställdes ut för granskning 2019-10-22 till och med 2019-11-13. Detaljplanen antogs av miljö- och byggnadsnämnden 2019-12-05 och fick laga kraft 2020-01-01.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Nyemåla1 36, 1 37 med flera
Planbeskrivning detaljplan för Nyemåla1 36, 1 37 med flera
Planområdet är beläget i centrala delarna av Timmernabben. Området avgränsas i söder och väster av flerbostadshus samt i norr och öster av villabebyggelse. Området kantas i öster av Strandavägen och i söder av Nabbevägen.
Syftet med planförslaget är att möjliggöra en utveckling av fastigheten Nyemåla 21:2. I gällande plan regleras fastighetsytan som område för park/plantering medan planförslaget medger bostäder och centrumverksamhet med ökad byggrätt. Byggnadshöjd tillåts till maximalt 10,5 meter. Hänsyn tas även i planen till den bullerproblematik som Strandavägen presenterar.
Detaljplanen fick laga kraft 22 december 2017.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för Nyemåla 21 2
Planbeskrivning detaljplan för Nyemåla 21 2
Under 2018 byggdes Strandavägen ut med ny gång- och cykelväg samt ledningar för vatten och avlopp(VA), bredband och elledningar. Utbyggnaden av sträckan, som även kallas Strandavägen och väg 627, öppnade möjligheter för att utveckla den här delen av landsbygden med nya bostäder. En förstudie för området upprättades därför och i den pekas Råsnäs 1:1 ut som en av fyra lämpliga platser för förtätning längst med Strandavägen.
Planens syfte är att möjliggöra stora bostadstomter i en lantlig naturnära miljö, med närhet till både Timmernabben och Mönsterås. Tomterna ansluter direkt till Strandavägen med goda kommunikationsmöjligheter med cykel-, gång-, bil- och kollektivtrafik. Syftet är även att bevara och integrera höga natur- och kulturvärden med ny bebyggelse.
Detaljplanen fick laga kraft 2021-06-29
Planhandlingar
Planbeskrivning för detaljplan del av Råsnäs 1:1
Plankarta för detaljplan del av Råsnäs 1:1
Ålem
- Detaljplan för del av Korpemåla 1:126
- Detaljplan för Korpemåla 1:139 m fl
- Detaljplan för Strömsrum 2:27 med flera
- Detaljplan för Strömsrum 2:28 med flera
Korpemåla är beläget vid Kalmarsund i kommunens sydöstra del, cirka en kilometer från gränsen till Kalmar kommun. Det nu aktuella planområdet återfinns i norra delen av Korpemåla och gränsar i norr till fastigheterna Flinsmåla 1:3. I väster gränsar länsväg 602
Syftet med detaljplanen är att komplettera bebyggelsen i Korpemåla med ytterligare sju nya tomter för småhus. De planerade tomterna är belägna strax norr om den befintliga bebyggelsen.
Detaljplanen är upprättad 2013-08-29 av plan- och byggavdelningen, Mönsterås kommun
Samråd har bedrivits mellan 2013-09-27 och 2013-10-21. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i en samrådsredogörelse. Granskning har bedrivits mellan 2014-03-31 till och med 2014-04-23. Inkomna synpunkter har sammanställts och bemötts i ett granskningsutlåtande.
Planen vann laga kraft 2014-07-11.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan för del av Korpemåla 1 126
Planbeskrivning detaljplan för del av Korpemåla 1 126
Planens syfte är att möjliggöra så att en verksamhet kan samlas på en lokal genom att möjliggöra för vinterförvaring av båtar i anslutning till småbåtshamnen. Planförslaget ändrar bestämmelsen i gällande detaljplan från att båtupplag ej är tillåtet till att båtupplag tillåts inom vissa områden. Planförslaget möjliggör också för uppförandet av en byggnad för båtupplag.
Dagens verksamhet inom området omfattar Pataholms Segelklubb med småbåtshamn samt ett markområde med parkering och båtupplag som förvaltas av Korpemåla vägförening.
Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige 2021-06-14 och fick laga kraft 2021-07-12.
Planhandlingar
Plankarta laga kraft Korpemåla 1:139 m.fl.
Planbeskrivning lagakraft Korpemåla 1:139, låg upplösning
Planområdet är beläget i Ålem direkt öst om E22 och direkt norr om Pataholmsvägen. Planområdet omfattar fastigheterna Strömsrum 2:27, 2:65 och 2:66. Detaljplanens syfte är att möjliggöra en mer flexibel markanvändning anpassad efter dagens behov och platsens förutsättningar. Detaljplanen ger möjlighet till uppställning och försäljning av husbilar och husvagnar genom användningen detaljhandel och även möjlighet för verksamheter och kontor samt teknisk anläggning med precisering IT och telekommunikation.
Ny bebyggelse inom planområdet möjliggör för byggnader mellan en och fyra våningar. För större delen av planområdet tillåts en nockhöjd på 12,5 m. Exploateringsgraden begränsas till 50% som största byggnadsarea av fastighetsarean inom egenskapsområdet. För ett litet område av planen med användningen teknisk anläggning möjliggörs en mast eller ett torn med en totalhöjd på 42 m. Längs planområdets södra och västra gräns råder byggnadsförbud med hänsyn till intilliggande vägar. Längs E22, intill marken med byggnadsförbud, förses även kvartersmarken med bestämmelsen ö1, ”Marken får endast förses med upplag i form av båtar, husbilar, lastbilar, grävmaskiner, husvagnar, släpvagnar eller likvärdigt”. Bestämmelsen sträcker sig till 30 meter från vägkanten längs E22 och är ett säkerhetsavstånd med hänsyn till att E22 är rekommenderad väg för transporter av farligt gods. Inom säkerhetsavståndet tillåts inte förråd eller komplementbyggnader. I plangränsens närhet i väst och söder finns även ett u-område med markreservat för att skydda befintliga allmännyttiga underjordiska ledningar. I nordöst och sydöst finns två egenskapsområden med skyddsbestämmelse. Här är mark avsatt för dagvattenanläggning för skydd mot översvämning. Även de ytorna har försetts med bestämmelsen ö1, ”Marken får endast förses med upplag i form av båtar, husbilar, lastbilar, grävmaskiner, husvagnar, släpvagnar eller likvärdigt”. På grund av behovet av dagvattenanläggningar har byggrätten även försetts med villkor för startbesked. Startbesked får inte ges för nybyggnation förrän dagvattenanläggning för skydd mot översvämning har kommit till stånd. Parkering ska lösas inom kvartersmark.
Detaljplanen för Strömsrum 2:27 m.fl. hanterades med standardförfarande, vilket innebar två skeden då berörda har fått möjlighet att lämna synpunkter på förslaget, samråds- och granskningsskedet.
Miljö- och byggnadsnämnden antog detaljplanen den 3 oktober 2024 och fick laga kraft den 31 oktober 2024.
Planhandlingar
Planområdet är beläget i östra delarna av Ålems stationssamhälle. Området avgränsas i väster av flerbostadshus, i norr av naturmark (ängsmark, växtlighet, Alsterån) och småindustri, i öst av åkerfält som angränsar till E22 och i söder av ett litet skogsparti i anslutning till Alsteråskolan.
Syftet med planförslaget är att möjliggöra en utveckling av fastigheterna Strömsrum 2:28, 2:56, och 2:57. I gällande planer regleras fastighetsytorna som område för allmänt ändamål, teknisk anläggning, park/ plantering och vägmark. Planförslaget medger förutom ökad byggrätt även ändrad markanvändning. Gällande plan för fastighet Strömsrum 2:28 tillåter en maximal byggnadshöjd av sex meter. Planförslaget syftar till att tillåta bostäder, vård och centrumverksamhet med en maximal byggnadshöjd av mellan 6,5-10 meter.
Utöver detta medger planförslaget även bostäder för fastighet Strömsrum 2:56 och naturmark för fastighet Strömsrum 2:57. Delar av fastighet Strömsrum 2:57 tillåter tekniska anläggningar, för fjärrvärme.
Detaljplanen trädde i laga kraft 11 maj 2017.
Planhandlingar
Plankarta detaljplan Strömsrum 2 28 med flera
Planbeskrivning detaljplan Strömsrum 2 28 med flera
Sidan granskad 9 januari 2024