Projekt för att fasa ut miljöskadlig bottenfärg
Under 2023–2024 genomför Mönsterås kommun ett projekt som ska fasa ut miljöskadliga bottenfärger, stödja båtklubbar och båtägare och kartlägga utbredningen av tributyltenn (TBT) i kommunen. Projektet heter Rena båtbottnar.
På flera platser i Kalmarsund, liksom många andra platser i Östersjön, finns det förhöjda halter av TBT. TBT är ett mycket giftigt och hormonstörande ämne som främst påverkar vattenlevande organismer, men som påverkar hela ekosystemet. Båtbottenfärger med biocider (bekämpningsmedel) kan ofta påverka andra djur och växter än de som man vill bekämpa.
TBT är väldigt långlivat i sedimentet och kan påverka allt levande i vattnet och därför är det viktigt att tillförsel av TBT stoppas.
Den största källan till de höga halterna av TBT är äldre båtbottenfärger. Färger som innehåller TBT har varit förbjudna sedan 1989 men kan finnas kvar under nyare färglager. Då läcker TBT ut vid underhåll och sjösättning av målade båtar.
Sedan 2008 gäller ett totalförbud mot båtbottenfärger som innehåller TBT på alla fartyg och fritidsbåtar. Det är inte bara förbjudet att måla med en färg som innehåller TBT, det är också förbjudet att använda en båt som har TBT i båtbottenfärgen.
Mät metaller på båtskrovet med XRF-mätning
Om du vill ta reda på om din båtbottenfärg innehåller koppar, zink, bly eller tenn, kan du göra det på två sätt: antingen genom att ta ett skrapprov (kostnad 1 600–3 200 kronor) och skicka in det till ett laboratorium för analys, eller genom att skanna skrovet med en XRF-skanner (X-Ray Fluorescence). I nuläget finns inga rådgivande referensvärden för resultat från skrapprov och inga intyg utförs för den analysen.
Inom projektet “Rena båtbottnar” betalar Mönsterås kommun för analyskostnaden för en XRF-mätning. I XRF-mätningen mäts nivåerna båtens skrov på åtta punkter. Mätningen är en del i projektet för Rena båtbottnar och finansieras med hjälp av bidrag av lokala vattenvårdsprojekt (LOVA) från länsstyrelsen.
Du anmäler ditt intresse för mätningen genom en e-tjänst. Genom e-tjänsten kan du beställa ett protokoll från XRF-mätningen, som visar resultaten från mätningarna så att du vet vad din båtbotten innehåller. Detta protokoll kan behövas av båtklubbar och bryggföreningar för att få ha bryggplats. Protokollet kostar 250 kronor och betalas direkt när du anmäler dig. Du kan betala med Swish eller kort.
Nästa mätomgång planeras genomföras 13-17 oktober, det är den sista mätomgången som kommer erbjudas inom projektet. Sista anmälningsdag är den 9 oktober och det är ett begränsat antal platser.
Kontroller från 2025
Kommunens miljö- och byggnadsnämnd har tagit ett inriktningsbeslut om att tillämpa det rådgivande referensvärdet (100 µg tenn/kubikcentimeter) med start den 1 januari 2025. Det innebär att kommunen kommer kontrollera att inga båtar med för höga nivåer av tenn sjösätts.
För dig som är båtägare
Bevisbördan faller på dig som båtägare att visa att det inte sprids otillåtna föroreningar från båten. Det kommer krävas protokoll från båtbottenmätning, saneringsintyg, intyg från tillverkare eller liknande dokumentation.
Om du inte kan visa upp dokumenten kommer du att bli förbjuden att sjösätta båten. Kraven ställs till dig som båtägare i form av ett beslut med stöd av miljöbalken. Beslutet är möjligt att överklaga.
Efter 2024 kommer kommunen inte att ha möjlighet att erbjuda subventionerad mätning. Då får varje båtägare själv bekosta analysen som kostar 1 000 – 3 000 kr per båt.
För klubbar, föreningar och privatpersoner som arrenderar mark från kommunen
För klubbar, föreningar och privatpersoner som arrenderar mark från Mönsterås kommun kommer det krävas att samtliga båtar som har hemmahamn i klubben kan uppvisa godkända intyg avseende båtbottenfärg för att markarrendet ska kunna förnyas.
Frågor och svar om mätningen
-
Projektbeskrivning
Enligt mätningar som genomförts under 2023–2024 har omkring 20 procent av båtarna i kommunen bottenfärg med nivåer över det riktvärde (100 tenn µg/cm2) som finns för TBT.
Uppställningsplatser, platser där båtar har slipats eller tvättats och sediment i hamnar är ofta mycket förorenade av exempelvis TBT och andra ämnen från båtbottenfärger. Både marken och närliggande vatten kan bli kraftigt förorenat om man inte skyddar marken och tar hand om kemikalier och avfall korrekt. Höga nivåer av TBT har hittats både i mark på vinterförvaringsplatser och sediment i hamnar.
I projektet kartlägger vi utbredningen av förhöjda halter av TBT i kommunen. Det gör vi genom att:
- ta prover av sediment i sex hamnar (klar)
- ta markprover vid de fyra största marinorna (klar),
- göra slumpvisa mätningar med röntgenfluorescensteknik (klar),
- erbjuda kostnadsfri XRF-mätning av båtar för att båtägare ska veta om deras båt har förhöjda värden (första och andra omgången med mättillfällen är klar)
-
Varför ska jag göra mätningen?
Genom att mäta metaller på båtskrovet kan du ta reda på om båtens bottenfärg har rester av TBT, om mätvärdet för tenn är under eller över riktvärdet (100 µg tenn/cm2), och du kan beställa ett protokoll från mätningen så att du kan bevisa vad din båtbotten innehåller.
-
Hur förbereder jag min båt inför mätningen?
Båten ska vara på mätplatsen i god tid före mätningen, eftersom det kan ske förändringar i vårt schema med kort varsel. Det innebär att om båten inte redan finns på adressen dit du anmälde en mätning behöver du flytta båten dit. Båten måste vara på land för att mätningen ska kunna genomföras.
Du ska märka upp din båt. Skriv ut kvittensen från e-tjänsten, stoppa i en plastficka och fäst vid styrbords akterstötta, eller i närheten av den. Kvittensen ska vara väl synligt.
-
Kan jag få vara med när mätningen görs?
Ja, det finns möjlighet att vara med när mätningen genomförs. Vi behöver reservera oss för tidsschemat och att ändringar i det kan komma med kort varsel.
Vi har inte möjlighet att anpassa schemat efter båtägarens önskemål. Det vi kan göra är att meddela ungefär vilken tid som mätning planeras ske. Kontakta Emil Fridolfsson eller Joakim Holm för mer information.
-
Om min båt är målad med färg som innehåller tenn, vad ska jag göra då?
Du behöver sanera din båt. Det går att göra på flera sätt. Transportstyrelsen har tagit fram en broschyr med rekommendationer, viktigt att läsa den för att kunna skydda dig själv och miljön.
Broschyr med rekommendationer till båtägare, båtklubbar och andra verksamhetsutövare (pdf, transportstyrelsen.se)
Om du sanerar båten själv måste du kunna visa upp foton på att all färg togs bort. Om du anlitar något företag som gör det ska du be om saneringsintyg.
Om du önskar ett protokoll för din båtbotten efter att den är sanerad får du anmäla den till nästa omgång av mätningar. Efter 2024 kommer Mönsterås kommun inte kunna erbjuda subventionerade mätningar.
Det är även bra att känna till att miljö -och byggnadsnämnden överväger om det i framtiden finns behov att förelägga båtklubbar och enskilda båtägare att genomföra åtgärder för att minska läckage av TBT till vatten och omgivning. Därför är det viktigt att båtar med halter som överskrider det rådgivande referensvärdet saneras snarast.
-
Kan jag måla med spärrfärg?
Om en spärrfärg används så måste den vara effektiv och bevisat hindra läckage av TBT och andra icke godkända biocider. En spärrfärg är bara effektiv mot läckage så länge den är intakt. Vid borttagning av färg eller vid slipning måste riskminskande åtgärder vidtas.
I Transportstyrelsen rekommendationer anges att spärrfärger inte ska användas som metod mot läckage av TBT och icke godkända biocider, eftersom de farliga ämnena då finns kvar på båtskrovet och kan läcka ut i ett senare skede. Det kan även vara svårt att avgöra när spärrskiktet inte längre är intakt och effektivt och behöver göras om.
-
Jag har en nyare båt, måste jag mäta den?
Du får anmäla din båt och få den mätt. Om båten är byggd 1995 eller senare och du som båtägaren kan intyga att båten aldrig varit målad eller att båten är köpt ny och du vet med säkerhet att den aldrig målats med färg som innehåller TBT kan du som ägare skriftligen försäkra att båten är fri från TBT. Miljö- och byggförvaltningen kommer att kontrollera detta genom stickprov. Om TBT då påträffas kommer båtägaren att debiteras kostnaden för mätningen med stöd av miljöbalken kap 26, §§ 19 och/eller 22.
-
Jag har en omålad båt, måste jag mäta den?
Du får anmäla din båt och få den mätt. Om båten är omålad kan du som ägare skriftligen försäkra att båten är fri från TBT. Miljö- och byggförvaltningen kommer att kontrollera detta genom stickprov. Om TBT då påträffas kommer båtägaren att debiteras kostnaden för mätningen med stöd av miljöbalken kap 26, §§ 19 och/eller 22.
Sidan uppdaterad 18 juni 2024