Boendemiljö, buller och luftkvalitet
Var du bor och hur bostaden är byggd och underhållen kan ha stor betydelse för hur du mår. Dålig ventilation, buller, lukt, fukt och mögel kan bidra till att du får besvär.
Om du som hyresgäst upplever problem med inomhusmiljön eller misstänker att ditt boende exempelvis har en fuktskada eller dålig ventilation ska du i första hand kontakta fastighetsägaren. Du kan även vända dig till eventuell bostadsrättsförening vid problem med inomhusmiljön.
Det är fastighetsägarens ansvar att se till att du som hyresgäst inte får besvär eller mår dåligt av brister i byggnaden eller rutiner för skötsel och underhåll.
Fastighetsägaren behöver ha koll på saker som avfall, buller, hälsovådliga byggnadsmaterial (till exempel PCB), cistern, energianvändning, fukt och mikroorganismer, hantering av klagomål, inomhustemperatur och drag, kemikalier, köldmedia, radon, skadedjur, vattentemperatur samt ventilation.
Ditt ansvar som hyresgäst
Även du som hyresgäst har ett ansvar att sköta din bostad och se till att du inte stör grannarna. Om du misstänker att ditt boende exempelvis har en fuktskada eller dålig ventilation ska du kontakta fastighetsägaren. Om du sedan inte får hjälp av den som är ansvarig kan du kontakta miljö- och byggförvaltningen och få en bedömning.
Om störningen fortsätter trots att du kontaktat din fastighetsägare och gjort det du kan för att själv rätta till problemet, kan du kontakta miljö- och byggförvaltningen och lämna ett klagomål.
Sidan granskad 12 september 2024